Porazgovarali smo s iskusnim trenerom trčanja o tome je li trčanje doista namijenjeno svakome te konačno razriješili fenomen škola za trčanje!

Ako vas je ovo iznenadno proljetno vrijeme prenulo iz zimskog sna te ste pomislili kako bi bilo zgodno krenuti s nekom tjelesnom aktivnošću ili ste pak jedan od onih koji su tijekom zime malo zapustili svoje zdrave navike, onda ste na pravom mjestu. Trčanje se već godinama nameće kao jedna od omiljenih sportskih aktivnosti naših zemljaka, a mi smo provjerili zašto je tome tako.

Popričali smo s Franom Bobanom, iskusnim trenerom trčanja koji nam je ispričao kako se on natjera na stazu kad je vani minus (i zašto mu to nije nimalo teško), ali nam je udijelio i mnoštvo praktičnih savjeta o tome kako i gdje trčati, tko bi se prije trčanja trebao posavjetovati s nekim stručnjakom te jesu li popularne škole za trčanje doista nužne kako bismo protrčali u odrasloj dobi.

Molimo Vas da se predstavite. Tko ste, čime se bavite poslovno, čime privatno, kako Vas vide Vaši suradnici, a kako Vaša mama?

Magistar kineziologije i magistar marketinga i komunikacija. Kapetan adidas Runnersa, ekspert za kondicijsku pripremu i dijagnostiku, ali iznad svega toga sretan otac djevojčice Ellie. Kada ne putujem zbog posla, onda putujem radi gušta jer ne postoji ništa ljepše od upoznavanja novih ljudi, kultura i njihovih običaja. A posebno hrane i dobrog vina. Moji prijatelji bi me opisali kao vječno optimističnu osobu koja ne skida osmijeh s lica, ali moja mama bi taj opis više stavila u oblik - klauna.

Kako je započela Vaša priča s trčanjem?

Trčanjem se počinjem baviti za vrijeme studiranja u Zagrebu, a definitivna odluka da će to biti i životni poziv bio je odlazak na maraton u Ljubljani gdje sam ostao pod dubokim dojmom ogromne količine pozitivne energije i radosti više od 30.000 trkača koji su tog vikenda sudjelovali na najvećem trkačkom događaju u regiji. Gledati sve svoje trkačice i trkače kako ulaze u cilj, mnogi od njih sa suzama radosnicama radi ostvarenog uspjeha i pomaknutih granica, nagrada je i motivacija koja se ne može usporediti ni s jednim drugim životnim iskustvom.

Koliko često trčite i gdje trčite, što Vaši treninzi uključuju?

Trčim svakodnevno (nekada i više puta dnevno). Većinom je to u svrhu treninga, ali se moje trčanje nekada jednostavno svodi na hvatanje Ellie koja je energična na tatu. Trčanje je, osim odlične tjelesne aktivnosti, i jako dobra aktivnost za mentalno zdravlje – pa trčim gdje god i kad god stignem. U kvartu, u teretani, na atletskoj stazi, u šumi – gdje god ima malo prostora za ugaziti potencijalna je i staza za trčanje. Moji treninzi su kombinacija laganih treninga do sat vremena koji više služe kao opuštanje nakon napornog radnog dana i odmor od težih intervalnih treninga. Usto, standardni repertoar se sastoji od dugih treninga u trajanju od dva do tri sata koje odrađujem vikendima kada imam malo više vremena te raznih kombinacija treninga brzine, fartleka i slično.

Školovani ste trener. Recite nam zašto je trčanje korisna aktivnost, kako nam pomaže?

Osim završenog Kineziološkog fakulteta, redovito se dodatno educiram u formalnom i neformalnom obliku (pohađanje seminara, specijaliziranih škola i predavanja te čitanje knjiga i interakcije s kolegama trenerima i istraživačima) što vidim kao najvažniji aspekt svakog trenera koji želi razviti ekspertizu u svome području rada. Trčanje je jedna od najosnovnijih potreba čovjeka te sastavni dio gotovo svakog sporta (nogometaši u prosjeku uza vrijeme jedne utakmice loptu kontroliraju manje od 3 posto vremena).

Stoga bi kvalitetno savladavanje i usavršavanje tehnike trčanja trebalo biti visoko na listi prioriteta većini ljudi, a posebno onima koji se namjeravaju baviti nekim sportom (profesionalno ili rekreativno). Osim što je jako korisna aktivnost za očuvanje i zdravlje našeg koštano mišićnog sustava (protivno mitu i zabludi da je „trčanje loše za koljena“), trčanje je gotovo najbolja aktivnost za zdravlje kardio – respiratornog sustava. Usto, ciklične aktivnosti, u koje trčanje definitivno spada, pogoduju i mentalnom zdravlju radi svog specifičnog opterećenja koje nas tjera da budemo prisutni u trenutku i mindful – psihički mirni i u ravnoteži.

Na što bi trkači početnici trebali pripaziti kad jednom krenu na trčanje?

Prije nego se osoba odluči na uključivanje u trčanje (ili neku od škola trčanja) bilo bi idealno da se posavjetuje s nekom stručnom osobom – trkačkim trenerom i kineziologom te svojim liječnikom. Iako su rijetke situacije u kojima su tjelesna aktivnost i trčanje kontraindikatorni za zdravlje, kvalitetna dijagnostika najvažniji je preduvjet uspješnog bavljenja nekim sportom i tjelesnom aktivnosti.

Individualno ili školica? Prednosti i nedostaci?

I jedno i drugo ima svoje prednosti (ne bih rekao da ima i mana). Ukoliko osoba nema prethodnih ozljeda i poteškoća, a također se aktivno bavi sportom i trčanjem, nema nikakvih razloga da trčanje ne uvrsti u svoju rutinu vježbanja.

Međutim, ukoliko ima želju baviti se trčanjem, odlaziti na utrke te sustavno raditi na poboljšanju svog trkačkog kapaciteta – definitivno bi se trebala priključiti školi trčanja. Podrška trenera, doziranje opterećenja, progresija te dodatna edukacija biti će jako korisni i, još važnije, umanjit će rizike od ozljeđivanja.

Zašto je kvalitetna oprema važna za trčanje i koju opremu biste preporučili trkačima?

Kao što su zimske gume jako važne za vožnju po snijegu, tako je i kvalitetna oprema bitna za trkače. Može se i bez nje, ali time povećavate rizik od trkačkih ozljeda. Kvalitetne tenisice su najbitniji aspekt kojem treba pridodati pažnju prilikom odabira opreme, uz naravno odjeću koja treba biti od performance sportskih materijala (izbjegavati pamučne majice, a birati majice s kombinacijom poliestera i elastina).

Zašto je adidas najbolji izvor opreme za trkače?

adidas je sportska kompanija koja je desetljećima u vrhu sportske industrije gdje se bavi razvojem sportske odjeće, tenisica i drugih proizvoda, a veliku pažnju pridodajući inovativnosti, tehnologiji te vrhunskoj kvaliteti. Stečeno znanje te široki spektar opcija i z kojih može odabrati daju prosječnom trkaču dobru priliku da odabere onaj model i vrstu opremu koja mu odgovara, a koja će mu pomoći ostvariti željene ciljeve.

Slijedite ovih pet jednostavnih savjeta i zavoljet ćete trčanje!

  1. Pronađi svoje “zašto“ – zašto trčim i zašto se želim baviti trčanjem. Što je to što me motivira da krenem s ovom aktivnosti?
  2. Definiraj cilj (može i više njih) i uz pomoć trenera (stručne osobe) definiraj realno i racionalno vrijeme za njegovo ostvarenje
  3. Okruži se ljudima koji će te podržati u tom procesu promjene te s kojima ćeš moći podiieliti svoje uspjehe, ali i potencijalne izazove te poteškoće
  4. Odaberi kvalitetnu opremu
  5. Uživaj u procesu i vjeruj u svoj team (trenera, prijatelje, trkače partnere – sve ostalo će sjesti na svoje mjesto 😊

adidas je proveo globalno istraživanje koje je još jednom potvrdilo moć trčanja kod pozitivne transformacije života i kod poboljšanja tjelesnog i mentalnog stanja u zajednicama. Ovo veliko istraživanje pokazalo je, između ostaloga, kako će trkači u odnosu na 'netrkače' povećati razinu energije za 20 posto, dok je više od 40 posto ispitanika koji su povećali frekvenciju trčanja tvrdilo da su razvili pozitivniji pogled na život. Osim toga, jedan od tri ispitanika naveo je dobrobiti trčanja za mentalno zdravlje kao jedan od svojih glavnih motivacijskih čimbenika.

adidas ULTRABOOST 21 u hrvatske trgovine stiže u bijeloj i fluorescentno žutoj boji kako bi vizualno oživio temu visoke razine energije, a više informacija o tome gdje ih nabaviti dostupno je na linku.