NATIVE

Uza sve loše što nam je korona donijela, evo i jedne super stvari


Hrvatska se digitalizirala, ali bismo na ovih par stvari trebali pripaziti!

Zbog korone smo ušli u novu stvarnost, ali nije sve tako loše kako se to možda na prvu čini. Hrvatska se, naime, s ostatkom svijeta, a uslijed aktualne pandemije morala prilagoditi novim okolnostima. Drugim riječima, to je za sobom povuklo i promjene navike kupnje velikog broja nas. Digitalizirali smo se, što dokazuje i činjenica da smo se u golemom broju okrenuli online kupovini.

Najnovije istraživanje MasterIndex, redovito istraživanje koje Mastercard provodi čiji je cilj istraživanje potrošačkih navika Hrvata osobito kad je u pitanju kartično, beskontaktno i online plaćanje, tome svakako ide u prilog.

Tijekom rujna i listopada u spomenutom je istraživanju sudjelovalo 1024 Hrvatica i Hrvata u dobi od 18 do 55 godina. Čak 89 posto ispitanika potvrdilo je kako prilikom internetske kupnje koriste kartice, a u najčešćoj mjeri kupujemo odjeću, elektroniku i kućne potrepštine. Točka istraživanja koja najviše upada u oči je ipak porast broja ljudi koji u online trgovinama kupuju prehrambene namirnice. Na takav način hranu kupuje gotovo petina nas. Riječ je o trendu koji je u porastu usporedimo li tu brojku s onom koju je MasterIndex istraživanje pokazalo u travnju.

Nesporno je da je korona kumovala ovakvom razvoju situacije, no valja istaknuti i činjenicu da smo mi kao nacija još i prije ove bukteće pandemije bili prilično opismenjeni kad je u pitanju online shopping. Ta i sad većina ispitanika ističe kako se online kupovini ne okreće zbog straha od zaraze, već zbog komfora, danonoćne dostupnosti webshopova te pristupačnijih cijena.

Uzmemo li pak u obzir još jednu stvar, ovaj uzlazni trend kad je u pitanju online kupovina u Hrvata nimalo ne čudi s obzirom na to da čak 96 posto ispitanika koristi pametne telefone nad čijim ekranima probdije prosječno 4.8 sati. Osim toga, golema većina nas (73 posto) upravo te iste telefone koristi i za plaćanje kad kupuje na internetu.

Još samo par zanimljivih podataka iz istraživanja i onda ćemo se okrenuti istraživanju toga što ovi novi trendovi, dobroga i lošega, zapravo donose nama, krajnjim potrošačima. Očekivano, kad je u pitanju online kupovina najgore su tijekom korone prošli nuditelji određenih osobnih usluga, turističke i aviokompanije te kulturne djelatnosti.

Profitirali su pak proizvođači softwarea, igara, stvari za naše kućne ljubimce, knjiga i glazbe. Ukratko, nacija se okovana vladavinom ove nove stvarnosti okrenula kućnom tipu zabave. S obzirom na recentne brojke novooboljelih, svima bi nam u privatnoj kolekciji društvenih igara došla koja ekstra.

Pridodamo li svemu ovome još i stavku kako je dobar dio naših institucija primoran mjerama borbe protiv širenja virusa COVID-19, konačno u velikoj mjeri građanima omogućio digitalno korištenje svojih usluga, mogli bismo pomisliti da smo konačno uhvatili korak sa suvremenošću. Barem jedna svijetla točka u moru alarmantnih naslova koji nas svakodnevno zapljuskuju s naslovnica portala.

No, upravo stoga je važno naglasiti kako opreza nikad dosta. S većim brojem ljudi koji kupuju po virtualnim tržnicama raste i bojazan od prevaranata koji vrebaju na naše osobne podatke. Njih je, dakako, otkako je i interneta, no zlu ne trebalo. Onoga što svi mi koji redovito vršimo online uplate moramo biti svjesni jest da moramo paziti na nekoliko važnih stvari kako bismo svaki korak online kupovine učinili što sigurnijim.

Za početak, tu su različiti virusi – ili kako ih online zajednica zove, malware. Obratite pozornost na stranice koje otvarate ne biste li izbjegli zarazu svojeg računala. Ako još niste, svakako instalirajte dobar antivirusni program koji će onemogućiti štetu na vašim uređajima.

Radi dodatne zaštite preporuča se i upotreba jakih lozinki. Stručnjaci savjetuju da izaberete tri 'slučajne' riječi koje ni na koji način nisu povezane s vašim osobnim podacima do kojih se lako dođe.

Druga stvar na koju interneti upozoravaju jesu prevare različitih vrsta. Koliko puta ste čuli nekoga da je nešto naručio putem interneta, naručeno uredno platio, a roba svejedno nije nikad stigla? Većinu puta se te priče, doduše, svode na rekla-kazala, ali takve se stvari i dalje događaju. Češće se događa da vam na kućnu adresu stigne jeftina kopija markiranog proizvoda koji ste naivno po nevjerojatno niskoj cijeni kupili u nekoj internetskoj trgovini sumnjiva glasa.

Kad su prevare u pitanju, osobito je važno spomenuti phishing. Možda za termin niste čuli, ali oni mejlovi iz Konga u kojima se obećaju brda i doline samo ako pošiljatelju proslijedite neki osobni podačić zasigurno su ušle u opus oralne predaje.

Sigurni smo da vam je čak i baka barem jednom spomenula ovo zlo koje vreba iz bespuća virtualnosti. Lako za te prozirne mejlove. Phishing se odnosi na mejlove koji lažu da stižu s adresa ozbiljnih kompanija, a s onim koje su nam donedavno slali nubijski prinčevi i princeze im je zajedničko da od nas traže osobne podatke u vidu lozinki ili brojeva kreditnih kartica. Stručnjaci predlažu da se klonite otvaranja sumnjivih mejlova, a još i više linkova koji se u njima nalaze.

Krađa podataka, kao što se moglo dosad naslutiti, dakle, predstavlja jednu od najozbiljnijih opasnosti suvremenim kupcima koji operiraju putem interneta. To se u prvom redu tiče lozinki, informacija o vašim financijskim podacima, a u ekstremnim slučajima čak i identiteta. Mastercard je, kako bi nam pomogao spriječiti različite oblike prevara, stao na kraj svim strahovima kad je u pitanju online kupovina te istu učinio još sigurnijom, modernizirao verifikaciju, odnosno svoju dosadašnju uslugu SecureCode.

Mastercard® Identity Check™, kako se nova unaprijeđena usluga verifikacije zove, prati najnovije trendove kad je riječ o sigurnosti kartičnog plaćanja. Kombinacijom jednokratnog koda te biometrijskih značajki kao što su otisak prsta ili prepoznavanje lica Mastercard kartično plaćanje čini sigurnijim no ikad.

Ne morate brinuti, Mastercard® Identity Check™ će se početi primjenjivati automatski. Sve što vam treba kako biste nastavili još sigurniju online kupovinu je telefon, a proces plaćanja će, usto što će biti mnogo sigurniji slijedeći najnovije regulative, biti i dalje jednako jednostavan i brz.

Nakon što u željenoj web trgovini prilikom plaćanja upišete broj svoje kartice, iz banke vam na telefon, ovisno o izboru koji donesete, stiže ili jednokratna zaporka kojom ćete verificirati kupovinu ili zahtjev za identifikacijom putem biometrijskih podataka. Time je Mastecard svojim korisnicima osigurao da jedino oni, bez obzira na to tko se dokopao njihove kartice ili podataka o istoj, mogu uspješno završiti kupnju prije nego im se optereti račun.

I to je to. Prevare ostaju tamo gdje im je mjesto, u staroj stvarnost. Biometrijska autentifikacija je odavna budućnost koja polako, ali sigurno, iz upotrebe izbacuje mnogo manje sigurne lozinke. Osim toga, još jedna super stvar koju nam donosi Mastercard® Identity Check™ jest činjenica da više nećete morati pamtiti PIN, a telefon je većini nas koji kupujemo online ionako uvijek pri ruci. Više informacija o sigurnijoj kupnji uz Mastercard možete pronaći OVDJE.

Pričali smo s ljudima koji su pokrenuli online revoluciju na hrvatskom tržištu. Otkrili su nam što nas čeka u budućnosti online kupnje

Prošlo je stoljeće obilježeno brojnim novotvorinama koje su ostavile duboki trag na čovječanstvo. Jedna od stvari koja je zasigurno u najvećoj mjeri promijenila način na koji funkcionira svijet, ali i mi sami, zasigurno je bila pojava interneta. Otkako je internet ušao u široku upotrebu iz korijena je promijenio način na koji radimo, komuniciramo, zabavljamo se i, na kraju krajeva, način na koji kupujemo.

Upravo se e-commerce, kako se ustaljeno naziva trgovanje u domeni virtualnosti, tijekom posljednjih četvrt stoljeća nametnuo kao jedna od najbrže rastućih i najprofitabilnijih industrija. Ako je za vjerovati međunarodno uglednoj platformi statista, kroz online trgovanje samo je prošle godine na globalnoj razini zabilježeno oko 3.5 bilijuna dolara dok se do kraja iduće godine od internetskog trgovanja očekuje dobit od 4.9 bilijuna dolara.

Već danas ukupni udio e-trgovina u SAD-u iznosi 10 posto, a očekuje se da će uskoro čak 15 posto svih kupnji u Americi biti ostvareno putem interneta.

No, malo je poznato da je povijest e-trgovina zapravo mnogo dulja od pojave prvih pretraživača interneta. Prva online transakcija zabilježena je 1971. godine, odnosno čak 19 godina prije nego što je svijet uopće čuo za World Wide Web. U tu su transakciju bili uključeni studenti dvaju prestižnih američkih sveučilišta – Stanford Artificial Intelligence Laboratora i MIT. Urbana legenda kaže kako je prva stvar kojom se ikad trgovalo putem interneta bio kanabis.

Idućih 20 i kusur godina e-trgovine bilo je obilježeno stagnacijom. Prva komercijalna web trgovina lansirana je 1992. godine, ali su se stvari ozbiljno zakotrljale tek nakon 1995. kad su američke vlasti službeno dopustile komercijalizaciju interneta u prodajne svrhe. Tad su osnovane i najpoznatije američke platforme za online shopping – eBay i Amazon.

Tih prvih godina tržište je doslovno bujalo. I to do te mjere da je već na početku milenija doživjelo ogroman slom. Zasigurno se sjećate prsnuća nekretninskog balona kojem smo svjedočili 2007. Ovaj s početka tisućljeća bio je uvelike gori kad je u pitanju e-trgovanje. Slom e-trgovina nerijetko se adresirao čak i u satiričnim serijama kao što su to Simpsoni. Opstali su samo najjači igrači koji u velikoj mjeri još i danas dominiraju globalnim tržištem.

Tržište se otad, bez sumnje, oporavilo. Štoviše, toliko se razvilo da je danas nemoguće biti ozbiljan poslovni subjekt bez digitalne prisutnosti. Pojavili su se novi igrači – i globalno i kod kuće. Upravo smo zato istražili što se na tom području odvijalo u Hrvatskoj. Odgovore nam je ponudio Goran Akmadžić, čovjek iz naše najveće i najpoznatije e-trgovine – eKupi.

Kako je izgledalo područje e-commercea u Hrvatskoj prije nego što se eKupi priključio tržištu te koliko se i na koji način promijenilo unatrag 10 godina?

Prije točno 10 godina, kad je eKupi startao, e-commerce industrija u Hrvatskoj nije postojala pa zato možemo slobodno tvrditi da smo upravo mi začetnici pravog e-taila u Hrvatskoj i regiji. Online tržište gradimo polako zajedno s ostalim stakeholderima, ali znamo da je ispred nas još dalek put kako bi postigli sve što imamo na umu za naše kupce.

Moramo primijetiti da je tranzicija hrvatskih kupaca ka online kupnji puno sporija nego u ostalim EU državama, ali dobra je vijest ta da se ove brojke polako mijenjaju i da se shodno tome vide i pomaci. Kupci počinju uviđati prednosti online kupnje.

S kakvim ste se izazovima nosili na početku, a s kakvima danas?

Na deklarativnoj razini digitalizacija se propagira(la), no često zakonodavni sustav ne prepoznaje posebnosti e-commerce industrije te ju svrstava pod ista pravila koja se odnose i na „brick and mortar“ maloprodaju.

Osim toga, na tržištu ne postoji ljudski kadar koji je spreman za online poslovanje pa zato od samog početka naš tim gradimo prije svega od proaktivnih i vrlo često mladih ljudi koji mogu i žele ostati u okruženju koje konstantno evoluira i kreće se naprijed.

Jeste li uočili razlike u potrošačkim navikama Hrvata otkako ste prisutni na tržištu? Što se najviše kupuje? Kako se plaća?

Potrošačke navike se svakako mijenjaju, kupci se lakše odlučuju na kupnju online. Vjerujemo da smo zajedno s ostalim stakholderima radili na svojevrsnoj edukaciji i ohrabrivanju kupaca da si olakšaju svakodnevnicu i odluče se na kupnju online. U tome nam uvelike pomažu banke i kartičari uz čiju podršku ljudima ukazujemo na lakoću kupnje i ostavljanje vremena za bavljenje ostalim važnijim životnim stvarima.

Samo za primjer, kad smo startali s online prodajom guma, školskog pribora i udžbenika, ljudi su s podsmjehom reagirali na mogućnost prodaje te vrste robe online, a sad smo najveći prodavatelj te robe na našem tržištu i online i offline.

Još jedan primjer napretka tržišta je način odabira vrste plaćanja kupaca. Na početku su se kupci uvelike odlučivali na kupnju pouzećem, tj. plaćanjem po dostavi, no taj trend se iz godine u godinu smanjuje, a kupci sve više odlučuju na kartično plaćanje i uviđaju benefite te vrste kupnje - bolje upravljanje svojim budžetom, odgoda plaćanja, bolje akcijske cijene i praćenje potrošnje… To su samo neke od prednosti.

Jeste li primijetili nove trendove s dolaskom pandemije? Kakva je budućnost e-trgovina?

Pandemija je u sve društvene sfere donijela i svojevrsnu digitalnu transformaciju - što je nažalost trebao biti proizvod društva koje se razvija, ne COVID-19 virusa. No kako je naše core poslovanje isključivo online, mi smo bili spremni za sve što našim građanima treba.

Osjetili smo i svojevrsnu društvenu odgovornost gdje smo za vrijeme lockdowna uveli u ponudu najnužnije prehrambene proizvode kako bi svima, nevezano za njihovu lokaciju i blizinu regularnim trgovinama olakšali novonastalu situaciju. Naš cilj je odgovoriti na sve kupčeve potrebe te osigurati prije svega organizacijsku fleksibilnost koja je spremna na sve promjene na tržištu.

Ovo je i dalje sam početak e-commerce industrije gdje će eKupi zauzeti puno jaču i veću poziciju slušanjem potreba naših kupaca.

Sigurnost potrošača pri online kupnji – najveće opasnosti, kako vi štite potrošače i što sami možemo napraviti kako bismo se u najboljoj mogućoj mjeri zaštitili prilikom online kupnje?

Pri online kupnji svakako treba obratit pažnju gdje se kupuje, radi li se o provjerenim prodavateljima, od kuda roba stiže te dostupnost korisničke podrške i servisa za kupljene proizvode. Samim time, mi kao najveći prodavatelj osiguravamo kupcima sigurno okruženje, gdje plaćanje karticama predstavlja brzu i sigurnu opciju kupnje koja se dešava u kontroliranim uvjetima. Dodatno, eKupi radi s provjerenim dostavnim službama, kako bi smo osigurali dodatnu sigurnost i prepoznatljivost prilikom dostave naručenih proizvoda.

Mastercard sigurnost pri online kupnji oduvijek prepoznaje kao ključno područje pa unapređenjem svoje usluge SecureCode uvodi još višu razinu sigurnosti internet kupnje. Mastercard® Identity Check™ nova je verzija rješenja SecureCode koja pojednostavljuje plaćanje uz visoku razinu sigurnosti pomoću najnovijeg standarda autentifikacije.

Riječ je o dvofaktorskoj autentifikaciji s kojom ste se dosad možda već i susretali prilikom online kupnje ukoliko su vas na nekom od webshopova na kojima ste kupovali tažili dodatne informacije poput otiska prsta ili unosa jednokratne lozinke putem mtokena.

Što je dvofaktorska autentifikacija?

Poznata i pod nazivom snažna autentifikacija potrošača (SCA - Stronger Customer Authentication), dvofaktorska autentifikacija podrazumijeva da trebate dati dvije informacije kako biste potvrdili tko ste prilikom kupnje online. Te informacije mogu pripadati sljedećim kategorijama:

Kako bi se kupnja olakšala, ovaj se način autentifikacije neće tražiti za manje iznose. No, budućnosti online kupnje se ne trebate bojati. Primarni cilj novih unapređenja autentifikacije je jačanje mjera sigurnosti nas, krajnjih potrošača. Ove vas nove regule zaista ne trebaju brinuti. Provest će se automatski, a sve što ćete trebati kako biste još sigurnije, a i dalje iznimno jednostavno vršili plaćanja u online okruženju jest mobilni uređaj.

Mastercard® Identity Check™ pomoći će, naime, vašoj banci da potvrdi da se doista radi o vama. Nakon što u željenoj web trgovini prilikom plaćanja upišete broj svoje kartice, iz banke vam na telefon, ovisno o izboru koji donesete, stiže ili jednokratna zaporka kojom ćete verificirati kupovinu ili zahtjev za identifikacijom putem biometrijskih podataka.

Osim toga, još jedna super stvar koju nam donosi Mastercard® Identity Check™ jest činjenica da više nećete morati pamtiti PIN, a telefon je većini nas koji kupujemo online ionako uvijek pri ruci. Više informacija o sigurnijoj kupnji uz Mastercard možete pronaći OVDJE.