logo

Da, svi smo pod stresom zbog korone, ali postoje načini da se s njime ipak bolje nosimo. Donosimo sedam najučinkovitijih!

Kako se širenje SARS-CoV-2 virusa na globalnoj razini ne smiruje, a što potvrđuje i rast zaraženih sa COVID-19 virusom, pojava anksioznosti zbog promjena koje svi osjećamo također je sve prisutnija. Osjećaj anksioznosti normalna je ljudska reakcija na prijetnje koje dolaze iz okoline, a COVID-19 poprilično mijenja način na koji živimo i radimo. Pojedinci koji inače imaju izazova s anksioznošću i povezanim poremećajima će nevjerojatnije prvi osjetiti posljedice korona virusa.

Donosimo vam savjete koji vam mogu pomoći da se lakše nosite s anksioznošću koja se može pojaviti zbog trenutne situacije s ovim virusom!

1. Vježbajte toleriranje nesigurnosti

Intolerancija na neizvjesnost, koja inače posebno utječe na one koji su anksiozni i pod većim stresom, prvi put je primijećena pred više od desetljeća što potvrđuju i istraživanja 2009 tijekom globalne pandemije H1N1 virusa. Ta studija je pokazala da oni koji imaju problema nositi se s neizvjesnošću inače imaju povećane šanse osjećati se anksiozno. Rješenje je naučiti se postupno suočavati se s dnevnim izazovima s kojima se ne osjećamo ugodno na način da prestanemo gravitirati trenutcima u kojima se osjećamo potpuno sigurno. Krenite malim koracima.

Nemojte slati poruke prijateljima odmah kad trebate odgovor na neko pitanje. Idite u šetnju bez da provjerite kakvo je vrijeme vani. I finalno, definitivno smanjite broj puta u danu kad provjeravate kakva je situacija s korona virusom, počevši od surfanja internetom na mobitelu koji vam je stalno u ruci. Radije čitajte neki drugi sadržaj. Srećom na dobroj ste adresi!

2. Borite se sa paradoksom anksioznosti

Ono što je zanimljivo kod anksioznosti jest da se ona povećava proporcionalno s našim trudom da je se riješimo. Podosta paradoksalno, zar ne? Baš kao što je Carl Jung to opisao: „What you resist persists“ Borba protiv anksioznosti može poprimiti mnoge oblike. Neki pokušavaju okupirati misli time što piju, jedu ili gledaju Netflix češće nego inače. A nerijetko posežemo i za prijateljima, pingajući ih na Facebooku ili WhatsAppu. S druge pak strane, neki su opsjednuti s traženjem novih informacija. Konkretno o razvoju situacije s koronom kako bi smanjili svoje strahove, nerijetko i paniku.

Iako neke od ovih stvari mogu kratkoročno pomoći, u dugoročno samo produbljuju osjećaj anksioznosti. Izbjegavanje ovih osjećaja najčešće kasnije „ugrize za stražnjicu“. Zato vam mi savjetujemo da pokušate napraviti upravo suprotno. Prihvatite sve osjećaje, misli i fizičke pokazatelje anksioznosti kao dio svojeg postojanja.

Dopustite da vas tu i tamo prevladaju i prihvatite ih. Opišite drugima kako se osjećate zbog novonastale situacije, a dopustite i isto i sebi. Izbjegnite spomenute standardne načina selfhelpa zato što će brzi popravci rezultirati negativnim efektom.

3. Uzdignite se iznad egzistencijalnih strahova

Prijetnje zdravlju, baš poput prijetnje koju za sobom donosi COVID-19, na površino tjera strah svih strahova: strah od smrti. Kad se suočimo s podsjetnicima vlastite prolaznosti, osobe koje su hipohondri ili su anksiozni jako čestu mogu postati opterećene traženjem simptoma bolesti kod sebe. Pokušajte se podsjetiti na svoje vlastite životne ciljeve u ovim situacijama. Bilo da su one vezane uz vaš osobni rast i razvoj, bilo da su vezane za vašu duhovnost, vezu ili neki konkretan životni cilj. Fokusirajte se na nešto što vam je jako važno i zbog čega se trudite već neko dulje vrijeme i pokušajte preuzeti odgovornost za svoj životni stil. Traženje i promišljanje „smisla vlastitog života“ može nam svima pomoći u borbi sa strahovima koji su pred nama. 4. Ne podcjenjujte ljudsku otpornost Puno ljudi se plaši kako će se nositi sa situacijom ukoliko se COVID-19 pojavi u njihovom susjedstvu, na poslu ili na studiju. Mnogi se pitaju kako bi se nosili sa samoizolacijom, što ukoliko moraju na bolovanje, kako preživjeti s manje novaca…

Ruku na srce, naši su umovi jako dobri u predviđanju najgorega, ali istraživanja pokazuju da svi pretjerujemo kad razmišljamo o tome što može poći po zlu. Istovremeno jako podcjenjujemo kako se možemo prilagoditi, a na koncu i nositi sa izazovnim situacijama. Budite svjesni da ste jači nego što mislite i de možete više nego što mislite – takav stav će sigurno malo pomoći.

5. Nemojte zapeti u procjenjivanju rizika za sebe i sve druge oko sebe

Korona virus može biti opasan, s procijenjenom stopom smrtnosti od 1,4 posto do 2,3 posto. Baš zato bismo svi trebali biti ozbiljni u poduzimanju preventivnih mjera.

Isto tako budite svjesni da smo svi skloni pretjerivanju i da jako često preuveličavamo potencijalne posljedice nama nepoznatih bolesti – ne uspoređujući ih s onima koje znamo poput, recimo, prometnih nesreća ili gripe. Konstantna prisutnost sadržaja vezane uz opasnost, čemu upravo svjedočimo, doprinosi osjećaju opasnosti. Naravno, to dovodi do povišenog osjećaja straha, a može dovesti i do eskalacije percepcije realne opasnosti.

6. Snaga self-carea

Tijekom izazovnih vremena valja se podsjetiti na isprobane i učinkovite lijekove kojim suzbijamo anksioznost. Spavajte dovoljno, vježbajte redovito, učite disati, provodite vrijeme u prirodi koliko je to moguće i koristite tehnike za samopomoć kada se osjećate pod stresom.

7. Potražite stručnu pomoć ako vam je potrebna

Onim pojedincima koji imaju ozbiljnih izazova s anksioznošću i sličnim ili povezanim poremećajima pandemija korona virusa zaista može biti malo previše. Posljedice anksioznosti utječu na posao koji radimo, odnose koje imamo, kao i na mogućnost da se brinemo o drugima.

Ukoliko ste jedna od ovih osoba, zatražite pomoć liječnika i/ili psihologa. Kognitivna bihevioralna terapija i pojedini lijekovi mogu uspješno liječiti anksioznost. I za kraj, koliko god da se osjećate bespomoćno ovih dana ili u danima koji su pred nama – prateći neku od ovih strategija možete si olakšati svakodnevni život.


living 2020

living 2020

living 2020

living 2020

Web stranica koristi kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva. Koristeći naše stranice slažete se s kolačićima.