NATIVE

Znate li da postoji radionica na kojoj višak tkanine pretvarate u lijepe i praktične torbe?


Pričali smo s Nikolinom i Mateom o tome kako su došle na ovu genijalnu ideju

„Jednom kada krenete razmišljati o tome, živjeti održivo zapravo uopće nije teško. Istina, zahtijeva novi načina razmišljanja te promjenu u nekim svakodnevnim navikama, ali održivi život u isto vrijeme nosi osjećaj ispunjenosti i zadovoljstva, osjećaj da ste napravili nešto dobro“, započinju priču o svom brendu Kesa Nikolina Pleić i Matea Markota iz Splita. Ove osviještene dizajnerice torbi i ruksaka od nedavno imaju još jednu novu zelenu  priču. Za Planet B ispričale su nam više o zabavnoj edukativnoj radionici u sklopu koje možemo naučiti kako iskoristiti stare materijale i izraditi unikatnu torbu, kreiranoj u suradnji s Mastercardom za platformu Priceless.com.

U zadnjem desetljeću pojam „živjeti modu“ doživio je veliku promjenu. Osvrćući se na osamdesete i devedesete, imao je pomalo iskrivljenu konotaciju, pretvarajući ljude u konzumente koji gomilaju odjeću bez cilja, radi pukog poštivanja trenda. Srećom, u zadnjih nekoliko godina modna industrija usmjerila je svu svoju snagu prema zelenoj revoluciji – vintage, reuse i repurpose te kvaliteta prije kvantitete postali su noseći pojmovi. Moda je nadišla odjeću i obuhvatila elemente životnog stila – dobro dizajniran kaput prenošen s generacije na generaciju postaje simbol obiteljske povijesti, traperice od recikliranog pamuka čine većinu ponude high street brandova, dok su dnevne torbe dobile svoju novu, multifunkcionalnu ulogu. U istom trenu postale su ruksaci, torbe za shopping i tržnicu, laptop, a možda i dodatak maloj ručnoj torbici. Zapravo, zaokružuju priču o zero waste življenju. Jedna platnena vrećica zamjenjuje hrpu jednokratnih. Što je više platnenih vrećica i torbi među građanima, to je manje jednokratne plastike u svijetu. Moda definitivno više nije površna.

Vođene tom idejom, Nikolina Pleić i Matea Markota, vlasnice brenda Kesa, udružile su snage s Mastercardovom iskustvenom platformom Priceless.com i osmislile video radionicu koja spaja modu, ekološki način života i životni stil uopće: „Na platformi Priceless.com sudjelovale smo primarno kao edukatori, tako smo osmislile i snimile edukativnu radionicu šivanja u kojoj od starih materijala možete napraviti ceker za kupovinu ili neku drugu svrhu. Platforma je namijenjena svim korisnicima Mastercard® kartica, a radionicu možete pronaći na poveznici  i preuzeti u svega nekoliko klikova, dovoljno se samo registrirati na stranici sa svojim podacima.“

Ideja o brendu KESA razvijala se skoro pa predodređeno: „S Kesom smo započele na drugoj godini fakulteta, bilo je to 2013., prije skoro 10 godina. Studirale smo izrazito tehničke fakultete, ali smo uvijek voljele raditi nešto kreativno vlastitim rukama, tako da nam je trebao nekakav kreativni ispušni ventil. Doma smo imale šivaće mašine pa smo već u srednjoj školi krenule istraživati šivanje odjeće i torbi. Naravno, od velike pomoći su nam bile i mame koje su nas naučile osnovama šivanja i upravljanja mašinom.“  To je bilo vrijeme kada se materijal za izradu platnenih torbi teško nalazio, no materijal s kojim su krenule bio je žutica. Tako su nastale prve platnene ceker torbe brenda Kesa: „Godinu dana nakon toga smo izbacile prvu verziju ruksaka na stezanje, nakon čega su slijedili rolltop ruksaci. Od tada kontinuirano šivamo i osmišljavamo nove modele torbi i ruksaka“, objašnjavaju Matea i Nikoline koje su osim šivanja, usavršile tehniku ručnog oslikavanja torbi.

„Nadamo se da će naša radionica potaknuti polaznike da barem jedan stari stolnjak ili komad materijala koji čeka na šivanje iskoriste za izradu ove praktične platnene torbe. Čak i ako polaznicima nije cilj izraditi torbu, naša radionica im može pomoći da stečenim znanjima odrade neke šivaće popravke ili prenamijene stare stvari i daju im novu namjenu te tako izbjegnu nepotrebno stvaranje otpada“, nastavljaju priču Matea i Nikolina.

 Za ovu radionicu, ističu, znanja nisu potrebna, namijenjena je svima koji žele naučiti osnove šivanja kroz praktičan projekt izrade platnene torbe. Olakšavajuće je što su radionice digitalne, tako da polaznici mogu u svakom trenutku zaustaviti video i vidjeti sve korake izrade. Iako se u radionici izrađuje platnena torba, znanja koja se dobiju, mogu se primijeniti i na druge projekte, kao što su šivanje ukrasnih jastučnica ili popravak zatvarača na odjeći“, objašnjavaju.  Publika koju bi Kesa radionice mogle privući je široka. Obuhvaća sve dobne skupine i ljude koji cijene domaći proizvod, ručni rad i vrijeme uloženo u izradu, a pri nošenju ruksaka ili torbe najbitnija im je praktičnost i jednostavnost. Upravo vođeni vrijednostima održivosti hrvatska je inačica platforme Priceless.com u listopadu predstavila zaokret prema održivosti – sva iskustva koja se trenutno na njoj nalaze i koja će se nuditi u budućnosti osmišljavat će se u smjeru educiranja o recikliranju, smanjenju otpada i uživanju u prirodi uz direktan doprinos njezinoj zaštiti.

A što je bolje od zaštite okoliša nego načelo 5 R –  refuse, reduce, reuse, repurpose and recycle? Kako ističu dizajnerice Nikolina i Matea, potrebno je odoljeti prvom nagonu za kupovanjem prekomjernih stvari, reducirati potrebe koje često nisu stvarne, iskoristiti ponovno stvari koje imamo, a ako to nije moguće, promijeniti im svrhu. Kao zadnja opcija dolazi recikliranje.  Doista, puno toga se može naučiti u očuvanju okoliša i održivosti već od malih koraka koje činimo na dnevnoj bazi. „U Kesi sve radimo same, od dizajna, nabave materijala, šivanja, fotografiranja, vođenja web stranice i računovodstva do pakiranja i slanja paketa. Održivost nam je jako bitna, kako u poslu, tako i u svakodnevnom životu. Trudimo se većinu materijala i pribora kupovati od lokalnih proizvođača ili barem lokalnih dobavljača. Kada krojimo, radimo tako da stvaramo što manje otpada. Čak i ako nam ostanu komadi materijala, sačuvamo ih pa ih iskorištavamo za unutarnje dijelove džepova ili za male torbice. Za podstavu ruksaka koristimo tkaninu koja je proizvodni višak hrvatske tvornice tekstila Čateks. Svaki ruksak izrađujemo tek nakon što je naručen jer na taj način ne stvaramo viškove, a ujedno štedimo vrijeme i resurse.“

Ono što ih posebno veseli je da ideju održivosti mogu vidjeti na svakom koraku, pa i kod sugrađana u Splitu koji sve više razvrstavaju otpad. Ključna je, ističu Nikolina i Matea, edukacija: „Čistoća Split radi odličan posao kroz svoje društvene mreže kao i kroz edukacije građana u gradskim kotarima i djece u školama. Na sve više mjesta dostupni su zeleni otoci. Građanima su dostupna i dva reciklažna dvorišta Karepovac i Orišac, gdje na reciklažu mogu odnijeti netipičan otpad koji nije prikladan za spremnike unutar zelenih otoka. Zapravo se pokazuje da kada jednom transparentno prikažete cijeli proces razvrstavanja i krajnjeg odredišta pojedine vrste otpada, više nema prostora za polemiziranje oko potrebe za recikliranjem.

Najuzbudljivije u procesu stvaranja održivog brenda poput Kese je neprestano istraživanje, edukacija, inspiracija. Kod dizajnerica Nikoline i Matee ona dolazi iz potrebe: „Bilo to potreba da optimiziramo neki dio ruksaka, potreba da ukomponiramo održivije materijale ili potreba za osmislimo ruksak za neku novu namjenu, dizajnu uvijek pristupamo kao rješavanju problema.

Trudimo se izraditi ruksake koji će biti kvalitetni i izdržljivi. Najsretnije smo kada na leđima prolaznika vidimo naše modele stare i preko pet godina. Zato, ako barem jedan naš ruksak kroz period od par godina zamijeni nekoliko fast-fashion verzija ruksaka, naš cilj je ispunjen.“

Istom cilju teži i platforma Priceless.com, sva iskustva koja se od danas na njoj nude i svi partneri platforme koji ih omogućavaju oni su koji održivost stavljaju kao imperativ u svom poslovanju. Tako se osim kreativne radionice brenda Kesa, na platformi mogu pronaći i druge digitalne radionice, koje načela održivosti gledaju kao prihvaćena u opću kulturu. Korisnici će ondje imati prilike i naučiti sve o iskorištavanju sezonskih namirnica od Marka Gajskog, hvaljenog chefa luksuznog korčulanskog objekta Dimitri Lešić Palace, te više o smanjenju otpada prilikom pripreme jela od chefa Bernarda Koraka iz Restorana i Vinarije Korak. Također, virtualna radionica restauracije starog namještaja koju je osmislila Marija Stjepanović, osnivačica studija za izradu i obnovu namještaja Retro Dizajn, uštedjet će vam novca i gomilanje hrpe namještaja, dok će vaš vrt dobiti novi izgled i svježinu uz virtualni vodič Mirjane Mikulec.

Oni željni offline iskustva, na platformi Priceless.com mogu pronaći iskustva poput trodnevne eko avanture Papukom s vodičem Josipom Lukačevićem, osnivačem experience agencije Thrillseeker Croatia, koju smo i sami doživjeli,  ili  možda dvodnevne ture s istim vodičem po brdima Slavonije. Ljubitelje gastronomske ponude Istre oduševit će vijest da se mogu odvažiti na gastro turu za dvoje u hotelu San Rocco u Brtonigli, gdje će saznati sve o održivoj kuhinji od hvaljene chefice Floriane Ružić kao i cijeli proces od biranja hrane na tržnice do serviranje haute cuisine jela u organizaciji Eatistria na obiteljskom imanju pod vodstvom chefa Nikole Pezića. Želite li sami urediti neki zastarjeli predmet iz vašeg doma, svakako se prijavite na radionicu renoviranja namještaja i uz pomoć stručnjaka u društvu drage osobe, naučite kako preurediti stari namještaj. Sve to, i još pregršt uzbudljivog sadržaja čeka vas na platformi Priceless.com.

Život u skladu s okolišem i očuvanje resursa za buduće generacije osigurava socijalnu pravednost i visok životni standard za sve članove održivog društva, a posebno je dobar osjećaj kad same sebe osvijestite da malim koracima radite velike promjene. Upravo je to bila glavna nit vodilja brenda Mastercard kada je na platformi Priceless.com ponudio iskustva s komponentom održivosti. Korisnicima Mastercard kartica tako se pruža jedinstvena prilika da dožive jedinstvena digitalna i fizička iskustva te pritom nauče kako reciklirati, smanjiti otpad, bacati manje hrane i uživati u prirodi, a pritom ne zagađivati okoliš nego dati direktan doprinos njegovoj zaštiti.