NATIVE

Kupujete novi automobil? Uštedite do 70.000 kuna - država časti!

autor: Zvonimir Martinčević / native

Svijet u kojem danas živimo svakim danom pred sve nas postavlja sve veće izazove. Ljudi modernog doba su isto tako svakim danom sve više svjesni okruženja u kojem živimo, a velika većina nas želi iza sebe ostaviti što manji negativan trag na krhku prirodu koja nas okružuje. Stoga je jedna od posve prirodnih odluka savjesnog pojedinca i razmišljanje o što 'zelenijem' načinu prijevoza, naročito kada se radi o njegovom osobnom prijevozu, njegovom osobnom automobilu.

Kako je krajem mjeseca svibnja najavljeno, i ove godine Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, objavljuje Javni poziv za neposredno sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila pravnim osobama i građanima, kao i nekoliko proteklih godina. Financijski poticaj će tako ove godine iznositi do 70 tisuća kuna, do 40 posto cijene vozila, za potpuno električne automobile.

Tako je Javni poziv za pravne osobe objavljen 30. lipnja, a prijave počinju 7. srpnja od 9 sati. Za građane će tako Javni poziv biti objavljen 2. srpnja, a prijave počinju 13. srpnja u 9 sati. Za sve one koji razmišljaju o kupnji novog električnog ili plug-in hibridnog automobila ovo je idealna prilika da povoljnije kupe svoje 'zeleno' vozilo, jer jedna od još uvijek najbolnijih točaka je njihova prilično visoka cijena u donosu na automobile s klasičnim motorom s unutarnjim izgaranjem.

Dobra je vijest i da će ove godine sufinanciranje tvrtki, odnosno pravnih osoba biti odobreno u iznosu od 22 milijuna kuna za kupnju energetski učinkovitih vozila, dok će fizičke osobe Fond sufinancirati s također 22 milijuna kuna za kupnju električnih i plug-in hibridnih automobila. Više o načinu podnošenja prijava za državno sufinanciranje možete pročitati na sljedećem linku.

ZAŠTO ODABRATI ELEKTRIČNI AUTOMOBIL?

Jedna od mnogih stvari koje možemo učiniti kako bi smanjili zagađenje jest odabir električnih automobila umjesto automobila pogonjenih fosilnim gorivom. Postoji mnogo razloga za kupnju električnih automobila u odnosu na automobile koje koriste fosilna goriva za svoje funkcioniranje, a ovo su samo neki od njih.

Električni automobili imaju niske troškove održavanja
Oni koji imaju automobil s klasičnim motorima s unutarnjim izgaranjem, bilo da se radi o benzinskim ili dizelskim motorima, znaju koliko vremena i novca njihov automobil treba za redovito održavanje. Automobil moramo odvesti u servisnu radionicu da bi se promijenilo ulje i maziva motora, promijenile svjećice ili pogonsko remenje. Sam motor električnog automobila ne treba ulje i rutinsku provjeru, a to može dugoročno uštedjeti veliku količinu novca.

Struja je jeftinije gorivo od benzinskog ili dizelskog goriva
Električni automobil štedi nam veliku količinu novca jer im ne treba benzin za njegov pogon. Električni automobili rade na struju koja je osjetno jeftinija od fosilnih goriva što je čini učinkovitijom i isplativijom. Možete čak i smanjiti troškove goriva za električna vozila pomoću solarnih panela. Možete jednostavno generirati besplatnu električnu energiju kod kuće i koristiti je za punjenje automobila. Ovo je jedan od najvećih razloga za kupnju električnog automobila u odnosu na automobile s klasičnim motorima s unutarnjim izgaranjem.

Nema emisije štetnih plinova
Plinovi koje ispušta automobil s konvencionalnim motorom jedan su od najvećih čimbenika koji doprinose zagađivanju našeg okoliša. Staklenički plinovi koji se emitiraju iz automobila dovode do globalnog zagrijavanja i stoga su vrlo štetni za naše okruženje. S druge strane, električni automobili su u potpunosti ekološki prihvatljivi i ne ispuštaju niti jedan plin iz svojih 'ispušnih' cijevi, jer ne funkcioniraju po principu izgaranja fosilnih goriva. I sve to ima za posljedicu da je naše okruženje zdravije. S povećanom potražnjom za potpuno električna vozila, na tržište ulazi sve više proizvođača koji su već smanjili cijenu svojih električnih modela automobila.

Porezne olakšice koje osigurava država
Kad su električni automobili bili nešto novo, bili su jako skupi. Ali sada, kada je potražnja povećana i različiti proizvođači koji ulaze na tržište, trošak se smanjio. Možda ne onoliko koliko bi prosječnom čovjeku bilo prihvatljivo, ali sve masovnijom proizvodnjom upravo električnih automobila i njihova cijena će padati s vremenom.
Osim toga, vlada je počela davati subvencije i porezne olakšice kupcima kako bi potaknula njihovu upotrebu gledajući na prednosti električnih automobila. No, ne treba se uvijek oslanjati na trajanje ovakvih mjera, jer se one mogu obustaviti u bilo kojem trenutku, pa je sada vjerojatno i najbolje vrijeme da prodate svoj automobil s klasičnim motorom koji imate sada i umjesto njega nabavite električni automobil, doprinoseći tako boljem svijetu.

Sve više načina punjenja električnih automobila
U ovome trenutku je, čak i u Hrvatskoj, svakim danom sve više javnih postaja za punjenje koje možete pronaći oko vas, a planira ih se izgraditi i veliki broj novih u vrlo bliskoj budućnosti. Broj potpuno električnih automobila kod nas je još uvijek relativno malen, a na mjesečnoj razini registrira se, prema analizi za 2019. godinu, novih potpuno električnih automobila u Hrvatskoj tek 0,3 posto komada od ukupne količine svih novoregistriranih automobila. To znači i da neke gužve oko čekanja na punjenje strujom na javnim punionicama neće još dugo vremena biti, ako uopće. Isto tako, punjenje električnog automobila danas je jednako jednostavno kao i punjenje pametnog telefona. Električni automobil možete puniti i kod kuće. Samo morate priključiti automobil na wallbox ili kućnu utičnicu i ostaviti ga puniti do sljedećeg dana, u vrijeme vašeg buđenja vaš će električni automobil biti spreman za uobičajenu dnevnu upotrebu. 

Električni automobili su sigurni za vožnju
Električni automobili testirani su isto kao i automobili s klasičnim motorima na sigurnosnim testovima. Jedan od najboljih razloga za kupnju električnih vozila je taj da se, ukoliko se dogodi nesreća i otvori zračni jastuk, rad baterija se automatski prekida. Zbog toga se motor ne može zapaliti što dovodi do manje smrtnih slučajeva.

Manje zagađenja bukom kod električnih automobila
Električni automobili gotovo ne stvaraju buku. Neki korisnici automobila  s konvencionalnim motorima, kada su sjeli u električni automobil nisu mogli čak niti reći je li elektromotor uključen ili ne. Zbog toga je iskustvo vožnje električnim automobilom zaista jedinstveno iskustvo.

Nissan LEAF kao predvodnik evolucije upotrebe električnih automobila

Predstavljen 2010. godine kao prvo velikoserijsko električno vozilo na svijetu, Nissan LEAF je predvodio put prema tome da uzbuđenje i udobnost električne vožnje postanu dostupni kupcima koji inače nisu tipični korisnici luksuznih automobila. Prije manje od desetljeća, električni automobili smatrani su nišnim proizvodom, a kupci LEAF-a uglavnom su bili smatrani avangardom. Danas sve veći broj korisnika automobila kažu kako bi njihov sljedeći automobil mogao biti električni. Kupci biraju LEAF zbog njegovih snažnih, okretnih performansi i naprednih tehnologija, poput poluautonomnog voznog sustava ProPILOT, osim prednosti održive mobilnosti.

U međuvremenu, vlasnici LEAF-a su odvozili globalno ukupno više od 10 milijardi kilometara, a broj prodanih vozila LEAF od 2010. godine dovoljan je za uštedu 3,8 milijuna barela nafte godišnje. LEAF je 2018. godine bio ne samo najprodavanije električno vozilo u Europi, već i najprodavaniji automobil bilo koje vrste u Norveškoj. Tako je Nissan LEAF u proljeće 2019. postao prvi električni automobil u povijesti koji je premašio brojku od 400.000 prodanih primjeraka u svijetu, a do kraja travnja 2020. te su brojke još upečatljivije. Ako gledamo samo Europu na njezinim prometnicama se danas vozi preko 167.000, a u cijelom svijetu preko 472.000 primjeraka Nissan LEAF-a u 58 zemalja svijeta. Time je ovaj potpuno električni automobil učvrstio vodeću ulogu modela u globalnom pomaku prema održivijoj mobilnosti. Prema provedenim istraživanjima, 96 posto kupaca zadovoljno je svojim LEAF-om, a isto tako njih 96 posto bi ga preporučili za kupnju drugoj osobi.

JESTE LI ZNALI?

Zagađenje zraka je globalno peti vodeći uzrok smrti među svim zdravstvenim rizicima, a devet posto smrti se pripisuje tom problemu. Stoga je obveza svakog proizvođača automobila da smanji emisiju CO₂ svojih novih automobila.

Nissan, tvorac prvog električnog vozila za masovnu proizvodnju Nissan LEAF-a, prikupio je analizu utjecaja koje je ovo vozilo imalo širom svijeta od svog pojavljivanja na globalnom tržištu 2010. godine. Uvjerljivi su to podaci koji pokazuju kako električna mobilnost može biti dio rješenja za rješavanje razine onečišćenja zraka:

Samo jedno električno vozilo (EV) može uštedjeti 4,6 metričkih tona stakleničkih plinova, što je ekvivalentno sadnji 209 stabala. Do danas su više od 460.000 vlasnika globalnog Nissan LEAF-a doprinijeli sljedećem:

Uštedjelo se oko 2,1 milijuna metričkih tona CO₂. Da biste to stavili u kontekst, potrebno je više od 81 milijuna stabala da bi se preradilo toliko CO₂ godišnje. Preko 13 milijardi kilometara bez emisija koje su vozili vlasnici LEAF - udaljenost vožnje do Mjeseca više od 33.800 puta! Uz 55-postotno smanjenje trenutne emisije CO₂ koja je potrebna do 2030. za zaustavljanje globalnog zagrijavanja, 2020. bi mogla   biti katalizatorska godina promjena za potrošače koji odlučuju, poput prelaska na električna vozila, da imaju izravan utjecaj na onečišćenje zraka.

Ako ste se pitali zašto naziv ovog modela LEAF pišemo velikim slovima, razlog je prilično jednostavan - naime, njegovo ime je akronim od Leading Environmentally friendly Affordable Family vehicle ili 'vodeće okolišu prihvatljivo dostupno obiteljsko vozilo', a osim toga, leaf znači list na engleskom jeziku.

Prva generacija LEAF-a već je postavila ozbiljne standarde za sve buduće električne automobile, ali ma koliko simpatična ta prva generacija bila, druga generacija LEAF-a, izašla na tržište u listopadu 2017. godine, posve je drugačiji automobil od prve generacije iz 2010. Nova generacija LEAF-a bazira se na ažuriranoj verziji mehaničke platforme prve generacije, koja je kruća po pitanju torzijskog uvijanja. To mu omogućava bolju upravljivost, agilnost, a udobnost je veća. I balans cijelog automobila prilično je dobro uravnotežen.

Po dimenzijama je novi model dug 4490 mm, što je za 45 mm više od prve generacije, širina mu je 1788 mm bez retrovizora (+ 18 mm), a visina od 1530 do 1540 mm u ovisnosti o dimenziji kotača od 16 ili 17 cola (prva generacija bila je viša za 10 mm). No međuosovinski razmak je ostao identičan; 2700 mm. Volumen prtljažnika je 435 litara.

Prema vanjskom izgledu, druga generacija potpuno je različita od prve i djeluje moderno svojim zaobljenim oblikom uz podosta oštrih linija karoserije. Bijelo-crna dvobojna kombinacija, naročito uz crni krov koji je spojen s gornjim dijelom stražnjih, petih vrata i zatamnjenim staklima na stražnjim vratima kabine, djeluje efektno. A sve to jako se dobro uklapaju i 17-colni kotači. LED prednja glavna svjetla prilično su uvjerljiva i funkcionalna. Niti stražnja svjetla ne zaostaju u dizajnu.

Kabina novog LEAF-a izgleda primjereno premium kompaktnom automobilu, položaj sjedenja u automobilu je dobar, iako sjedite odmah iznad vrlo kompaktne baterije. Novi sustav NissanConnect nadzorni je centar LEAF-a zahvaljujući upečatljivom lebdećem 8-inčnom zaslonu. Pametni telefon se može povezati s vozilom, kako bi korisnici mogli prilagoditi rute i upravljati baterijom vozila, zatražiti pomoć ili podršku tijekom putovanja, poboljšati čak i stil vožnje. Sve što treba napraviti je jednostavno preuzeti aplikaciju za pametne telefone NissanConnect EV kako bi bili uvijek povezani.

Funkcija e-Pedal

Već dobro poznata funkcija e-Pedal, koju možete aktivirati i na kolu volana, omogućuje snažno regenerativno kočenje i samim opuštanjem pritiska na gas pedalu. Time, uz malo prakse, gotovo da nećete koristiti papučicu kočnice čak i do potpunog zaustavljanja. Jedna pedala u tom slučaju je sasvim dovoljna. No neće baš svi koristiti ovu funkciju jer neki vozači ipak žele malo kliziti na valu inercije kada opuste pedalu gasa, stoga ju mogu isključiti. Za one koji žele još više regenerativnog kočenja i samim time dopunjavanje baterije, prebaciti će u B mod na ručici mjenjača. Odaberete li način rada ECO smanjiti ćete snagu motora i uštediti energiju. Taj način rada lagano povećava prikupljanje energije kočenja kako bi se povećao domet. Ako želite iz LEAF-a izvući najveći domet, paralelno uključite način rada B i način rada ECO.

Nissan ProPILOT

Nissan LEAF praktično je opremljen naprednim sustavima koji vam pomažu onda kada je to najpotrebnije. Nissanov poluautonomni sustav ProPilot je napredna tehnologija pomoći u vožnji, ali ne može spriječiti sudar. ProPILOT uključuje: Intelligent Cruise Control (adaptivni tempomat), Intelligent Lane Intervention (zadržavanje vozila u voznom traku), Traffic Jam (automatsko zaustavljanje i pokretanje vozila u gužvi), elektronsku parkirnu kočnicu (PP).

ProPILOT je namijenjen samo za vožnju autocestom (odvojenom barijerama) uz stalnu pozornost i sudjelovanje vozača. Vozačeva je odgovornost da ostane pozoran, vozi sigurno i bude spreman preuzeti nadzor nad vozilom u bilo kojem trenutku. Nadzire tijek prometa kako bi održao stalnu brzinu i udaljenost od vozila ispred te vas zadržao u središtu traka. Čak vas upozorava ako nehotice počnete izlaziti iz traka, a u prometnim gužvama može i u potpunosti zaustaviti vozilo. Brojne značajke Nissanove inteligentne mobilnosti pomažu vam izbjeći opasnosti te unose sigurnost, samopouzdanje i uzbuđenje u svakodnevnu vožnju.

Dvije izvedbe Nissan LEAF-a

U drugoj generaciji litij-ionska baterija je većeg kapaciteta u odnosu na prvu generaciju i sada imamo čak dvije verzije LEAF-a s baterijama dva različita kapaciteta, prvu od 40 kWh i drugu, većeg kapaciteta od 62 kWh u modelu oznake LEAF e+.

Nissan LEAF s baterijom 40 kWh

Prvi model iz obitelji LEAF ima litij-ionsku bateriju ukupnog napona od 350 V i kapaciteta 40 kWh i elektromotor smješten sprijeda snage 110 kW (150 KS), uz najveći okretni moment od 320 Nm dostupan od 0 do 3283 okr./min. Ovaj model ima automatski mjenjač s reduktorom, koji mu omogućuje ubrzanje od 0 do 100 km/h u 7,9 sekundi uz najveću brzinu od 144 km/h.

Potrošnja struje u mješovitim uvjetima prema WLTP protokolu je 171 Wh/km, odnosno 17,1 kWh/100km, a doseg u gradskoj vožnji prema WLTP-u je do 415 km, dok mu je doseg u mješovitim uvjetima vožnje do 285 km prema WLTP ispitnom protokolu. Emisija CO₂ mu je 0. Najmanja, odnosno najveća masa praznog vozila je 1580 do 1640 kg. Težina same baterije je 310 kilograma, a smještena je u podnici vozila.

Načini punjenja Nissan LEAF-a s baterijom od 40 kWh

Zahvaljujući bogatoj ponudi rješenja za punjenje, od kućanske utičnice do javno dostupnih brzih punionica, Nissan LEAF prilagođava se vašem životnom stilu, ritmu i načinu na koji vozite.

Punjač u vozilu: Priključak Type 2 - 6,6 kW Priključak za brzo punjenje: ChaDeMo 50 kW

Punjenje baterije:

Quick Charger od 50 kW, omogućuje vrijeme punjenja oko 60 minuta ( punjenje od 20 do 80%) vanjske punionice/wallbox od 7,4 kW, omogućuju vrijeme punjenja od 7,5 sati kućna utičnica od 220V/10A ili 2,2 kW, omogućuje vrijeme punjenja od 21 sati

Kabel za punjenje (kućna utičnica od 220 V/10 A ili 2,2 kW): EVSE kabel od 6m Kabel za punjenje (vanjske punionice ili wallbox od 7,4 kW): Kabel Mode 3/ T2-T2

Napomena: vrijeme punjenja ovisi o uvjetima punjenja, uključujući vrstu brzog punjača, stanja i kapaciteta baterije te temperature okoline.

Nissan LEAF e+ s baterijom 62 kWh

Nissan LEAF e+, najnovija verzija najprodavanijeg električnog automobila na svijetu u povijesti je početkom prošle 2019. godine predstavljena u Japanu. U odnosu na model LEAF s baterijom kapaciteta 40 kWh, LEAF e+ ima litij-ionsku bateriju (ukupni napon 350 V) osjetno većeg kapaciteta od 62 kWh te jači motor snage 160 kW (217 KS) , uz najveći okretni moment od 340 Nm pri 500-4000 okr./min. Ovaj jači model ima automatski mjenjač s reduktorom, koji mu omogućuje ubrzanje od 0 do 100 km/h u 6,9 sekundi uz najveću brzinu od 157 km/h.

Napredni dizajn baterije u modelu LEAF e+ od 62 kWh uključuje inteligentnu tehnologiju, a njegova impresivna gustoća energije dolazi od novog dizajna modula akumulatora. Inovativna tehnika laserskog zavarivanja na zglobovima stanica smanjila je duljinu modula, dok promjena broja slojeva laminacije stanice omogućava da visina modula bude usklađena s oblikom vozila. Uz povećanje gustoće energije, baterija zadržava oblik i veličinu sličnu bateriji od 40 kWh LEAF, omogućujući modelu LEAF e + da zadrži unutarnji prostor LEAF-a i definirani vanjski stil. Nova, snažnija baterija ima isto tako tri modula različite veličine, dok ona od 40 kWh ima samo jednu veličinu modula. Umjesto 192 ćelije, nova baterija ima sada 288 ćelija.

Potrošnja struje u mješovitim uvjetima prema WLTP protokolu je 185 Wh/km, odnosno 18,5 kWh/100km, a doseg u gradskoj vožnji prema WLTP-u je do 528 km, dok mu je doseg u mješovitim uvjetima vožnje do 385 km prema WLTP ispitnom protokolu. Emisija CO₂ mu je 0. Najmanja, odnosno najveća masa praznog vozila je 1690 do 1723 kg. Težina same baterije je 440 kilograma, a smještena je u podnici vozila.

Načini punjenja Nissan LEAF e+ s baterijom od 62 kWh

Punjač u vozilu: Priključak Type 2 - 6,6 kW Priključak za brzo punjenje: ChaDeMo 50 kW

Punjenje baterije:

Quick Charger od 50 kW, kompatibilan sa 100 kW, omogućuje vrijeme punjenja (punjenje od 20-80 posto) oko 90 minuta vanjske punionice/wallbox od 7,4 kW, omogućuju vrijeme punjenja od 11,30 sati kućna utičnica od 220V/10A ili 2,2 kW, omogućuje vrijeme punjenja od 32 sata

Kabel za punjenje (kućna utičnica od 220 V/10 A ili 2,2 kW): EVSE kabel od 6m (u serijskoj opremi) Kabel za punjenje (vanjske punionice ili wallbox od 7,4 kW): Kabel Mode 3/ T2-T2 (u serijskoj opremi)

Napomena: vrijeme punjenja ovisi o uvjetima punjenja, uključujući vrstu brzog punjača, stanja i kapaciteta baterije te temperature okoline.

Nissanovo jamstvo za LEAF

Nissan želi korisnici LEAF-a budu u potpunosti zadovoljni kvalitetom i performansama svojeg vozila. Oni su u središtu svega što Nissan radi i predani su tome da im pruže najbolju moguću razinu usluga i održavanja bez vremenskog ograničenja.

Jamstvo u trajanju od 5 godina/100.000 km odnosi se na sve dijelove za električna vozila. Jamstvo na litij-ionsku bateriju obuhvaća i smanjenje kapaciteta baterije na manje od 9 crtica (od 12) prema ugrađenom pokazivaču kapaciteta, u trajanju od 8 godina/160.000 km. Jamstvo od 3 godine/100.000 km odnosi se na uobičajene dijelove.

Nissan isto tako osigurava zamijenu bilo kojeg dijela baterije koji uzrokuje smanjenje kapaciteta baterije ispod devet crtica (od 12) unutar trajanja jamstva na bateriju. Nissan nudi i uslugu pomoći na cesti za električna vozila, bez obzira kada i u kojoj se prilici nalazili. Osim toga, Nissan nudi i besplatno punjenje osiguravajući punionice kod Nissanovih koncesionara.

Usporedba modela LEAF i LEAF e+ u gradskoj vožnji u odnosu na Qashqai s istom opremom

Kada analiziramo isplativost kupnje novog električnog automobila Nissan LEAF ili LEAF e+ treba uzeti u obzir dva tipa korisnika; npr. vozača taksija i privatnog kupca. Evo izračuna:

Za analizu isplativost električnog vozila najbolje će nam poslužiti usporedba modela LEAF N-Connecta 40 kWh u gradskoj vožnji u odnosu na Qashqai s istom opremom. U troškovim za LEAF je uračunata i kućna Wall box punionica.

Ako npr. neki vlasnik taxi vozila kupi LEAF N-Connecta s novom baterijom od 40 kWh on električni LEAF 40 kWh rentabilizira ODMAH PRI KUPNJI u odnosu na Qashqai.  I dodatno ŠTEDI preko 16.000 kn godišnje na gorivo u odnosu na 1.5 dCI verziju ako dnevno vozi 140 km ili mjesečno 4200 km ili godišnje 50.400 km, Ako privatni kupac kupi LEAF N-Connecta s novom baterijom od 40 kWh, on električni LEAF 40 kWh rentabilizira ODMAH PRI KUPNJI u odnosu na Qashqai. I dodatno ŠTEDI preko 6000 kn godišnje na gorivo u odnosu na 1.5 dCI verziju ako dnevno voze 50 km ili mjesečno 1500 km ili godišnje 18.000 km

U drugom slučaju ćemo analizirati isplativost kupnje za novi model LEAF e+ N-Connecta 62 kWh u gradskoj vožnji u odnosu na Qashqai s istom opremom. U troškovim za LEAF e+ je uračunata i kućna Wall box punionica.

Ako npr. neki vlasnik taxi vozila kupi LEAF e+ N-Connecta s novom baterijom od 62 kWh i dnevno vozi 140 km ili mjesečno 4200 km ili godišnje 50.400 km, on električni LEAF e+ 62 kWh rentabilizira u roku 2,5 godine u odnosu na Qashqai. Ako privatni kupac kup LEAF e+ N-Connecta s novom baterijom od 62 kWh i dnevno voze 50 km ili mjesečno 1500 km ili godišnje 18.000 km, on električni Leaf 62 kWh rentabilizira u roku 7 godina u odnosu na Qashqai.

Naravno, ovaj izračun pretpostavlja i državne poticaje za kupnju električnih vozila u iznosu od 70.000 kuna.