tportal.hr
Zelene priče

Razgovarali smo s jednom od naših najboljih vizažistica. Otkrila nam je zašto se odlučila na jednu od važnijih promjena u svojoj karijeri i kako se to odrazilo na njen život

Svjedočimo vremenu u kojem borba protiv klimatskih promjena postaje kategorički imperativ društva u kojem živimo. Trend je to, itekako pozitivan primijetit ćemo, koji se ogleda na gotovo svakom koraku. Jedan od razloga koji su doveli do takve nagle promjene diskursa je zasigurno i sve veća informiranost kako proizvođača, tako i nas potrošača. Čini se da smo kao zajednica konačno počeli ozbiljno shvaćati ulogu koju igramo u zaštiti budućnosti planeta na kojem živimo.

Pritom značajnu rolu, htjeli mi to priznati ili ne, imaju ljudi koji svojom popularnošću na društvenim platformama utječu na naše odluke, a Petra Sever je zasigurno jedna od njih. Ova se žena, naime, na našem tržištu nametnula kao jedna od vodećih vizašistica čiji je rad tijekom godina bogate karijere obilježio gotovo svaki važniji vizual koji smo konzumirali. I sama nerijetko govori da je godinama ganjala najbolje projekte rijetko se obazirući na ekološki aspekt posla kojim se bavi.

A onda se nešto promijenilo. I nije se to, kako nam kaže, dogodilo preko noći. Ova joj se velika životna promjena dogodila nakon intenzivnog vremena promišljanja – o svijetu i o sebi, o ulozi koja nam u toj cijeloj igri pripada i posljedicama koje iz nje proizlaze. Ljudi koji prate njen rad već neko vrijeme, doduše, znaju da je Petra u proteklom razdoblju u svoju praksu unijela vitalne promjene koje se tiču održivosti. Neki su je mediji zahvaljujući tome nazvali čak i našom prvom greenfluencericom – utjecajnicom koja svoj digitalni doseg koristi kako bi propagirala načela održivosti.

Uspjeli smo ju uhvatiti usred vrlo gusta rasporeda. Zamolili smo ju da s nama podijeli svoju priču o zelenoj tranziciji i ispriča nam zašto je krucijalno da svatko od u svoju agendu implementira principe održivog života, a usput nam je odala i koji trik kako do toga doći.

Beauty industrija je golema mašinerija vrijedna nezamislivih količina novaca koja često nije baš sinonimna s principima održivosti i vrijednostima zelene revolucije. Kako si ti u njoj pronašla svoj zeleniji put?

Vjerujem da je na putu promjene pomogla i činjenica što sam do trenutka gdje sam osvijestila da priželjkujem promjenu već imala izgrađeno ime što se tiče područja u kojem djelujem. S time je došla i hrabrost da krenem putem koji smatram ispravnim.

Kroz razne krize identiteta koje su bile rezultat činjenice da sam postala svjesna kako aktivno sudjelujem u industriji koja je velik dio problema počela sam tražiti rješenja i kompromise. Val osviještavanja koji se putem dogodio je uvelike pomogao jer su ljudi danas puno otvoreniji za održivost i nježniji pristup za razliku od prijašnjih godina. Ono što je najbitnije u svemu je balans. Vrlo je lako i zastraniti pa krenuti putem druge krajnosti ili ono što često u šali nazivam sindromom “sektaša”.

Savršena održivost nažalost još uvijek ne postoji, ali se težnja prema njoj temelji na inovaciji i traženju boljih rješenja. Nije rješenje baciti sve što posjedujemo te ponovno i održivosti pristupiti isključivo konzumeristički pa potrošiti novac na nove “zelene” stvari. Umjesto toga, bolje se orijentirati na to da iz svoje dnevne rutine zamijenimo stvari koje koristimo zelenijim alternativama. Recimo, voda koju pijemo. Važno je kako je proizvedena ambalaža u kojoj se nalazi. Ako je ona, kao što je to slučaj s Römerquelle vodom, proizvedena od reciklirane plastike, onda je već i to dobar korak prema održivosti, a da pretjerano ne narušavamo svoju rutinu.

Za početak je potrebno početi cijeniti ono što već imamo, koristiti to dokle god nam je korisno te kada nam je zaista potrebno nešto novo, educirati se i potražiti bolje alternative. Tako se danas još uvijek u mom makeup kitu nalaze i proizvodi koji nisu održivi, vegan ili cruelty free jer kao vizažist ih imam previše, no trudim se da svaka nadpuna bude u skladu s novim vrijednostima koje sam osvijestila da želim njegovati.

Uz to, pristup ljepoti baziram na individualnosti svakog projekta ili osobe s kojom radim. Ne vjerujem u jedan predstavljen ideal ljepote. Ljepota je u jednostavnosti, istraživanju i neopterećenosti nametnutim standardima.

Što se u tvom pristupu poslu promijenilo otkako si se priključila redovima green revolucije?

Prekinula sam svojevrsna ambasadorstva za brendove koji i dalje testiraju na životinjama. Izuzmemo li pitanje etičnosti i okrutnosti, testiranja uvelike pridonose zagađenju okoliša. I dalje vodim svojevrsnu “borbu” s količinom pakiranja i smeća koje proizvodim kao vizažist što je teško izbjeći uz potrebnu količinu alata potrebnog za rad.

Iako naizgled zvuči nepovezano, svjesnost o stvarnim globalnim problemima mi je promijenila način na koji gledam svoj posao. Kao mlađa, strastveno sam danonoćno živjela u mikrokozmosu modne i beauty industrije, opterećivala se stvaranjem reputacije, biranjem poslova koji su dovoljno kul za dopunu CV-a, mahnito kupovala odjeću koja mi ne treba za evente na kojima bih se pojavljivala dok danas svoj posao gledam kao način da zarađujem radeći ono što volim uz priliku da sudjelujem u pozitivnim promjenama unutar industrije. Naravno da je taj put popraćen i raznim žrtvama, nerazumijevanjem, podrškom i preispitivanjima, no ne bih se vratila ni jedan korak unazad.

Prema kojem ključu biraš proizvode/poslove/ljude s kojima ćeš raditi?

U poslu mi je važno surađivati s ljudima koji onome što rade pristupaju ozbiljno, odgovorno, organizirano, bez demonstracija moći i ega. Također se trudim ne stvarati mišljenja o drugima na temelju onoga što čujem iz drugih izvora već isključivo na vlastitim iskustvima s njima.

Što se tiče proizvoda ili brendova, jasno je da nema savršenih kada je u pitanju ekološka održivost. Važno mi je da je zadovoljeno bar jedno od navedenog: cruelty free, vegan, prirodni ili organski sastojci, reciklirajuća ili biorazgradiva pakiranja i slično.

Jedan od pozitivnih primjera iz ove prakse je, primjerice, i voda Römerquelle čija se nova ambalaža proizvodi od 100 posto reciklirane plastike. Römerquelle već neko vrijeme predvodi tržište kad su u pitanju stvarna rješenja za borbu za svijet bez plastike, a ovo potez koji ih diže u potpuno novu razinu igre. Inicijative poput ove su, recimo, ključni kriteriji prema kojima biram brendove s kojima ću surađivati i iza kojih ću stati svojim imenom, prezimenom i vrijednostima za kojima se u životu i u poslu vodim.

Koja je uloga influencera danas i zašto bi influenceri trebali društveno odgovorno/održivo pristupati svom poslu?

Ne znam dovoljno o tome koja je uloga influencera danas, često me zbunjuje cijeli taj digitalni fenomen. Živimo u vrijeme kada je moguće postati javna osoba ili netko “utjecajan” na temelju broja pratitelja na društvenim mrežama što nužno ne mora imati logičnu poveznicu s kvalitetnom sadržaja, obrazovanjem, stručnošću u određenom području i istinskim poznavanjem onoga što se prezentira javnosti.

U teoriji volim vjerovati kako je influencer ono što i sama riječ govori – osoba koja ima određen utjecaj na ljude oko sebe. Po tome je to svaki pojedinac sam za sebe unutar svoje male zajednice. Kada pričamo u kontekstu društvenih mreža, netko utječe na zajednicu svojim smislom za estetiku i inspirira nas u području mode, interijera, hrane, ekologije, putovanja…

Pitanje je kakav utjecaj želimo biti? Ja osobno ne želim biti osoba koja motivira ljude da kupuju odjeću brendova koji ne plaćaju svoje radnike ili promovirati nerealan standard ljepote što bi se pak s druge strane moglo nazvati licemjernim s obzirom na industriju u kojoj radim.

Svi bismo mi trebali odgovorno i održivo pristupati onome što radimo, prvenstveno jer imamo moć biti svjesni svojih postupaka te kako oni utječu na sve oko nas, uključujući druge ljude, životinje, okoliš i cijeli planet jer smo svi povezani.

Pročitao sam negdje da te kolege zovu greenfluencericom. Kako taj termin tumačiš sebi i kako bi ga prevela ljudima s obzirom na posao kojim se baviš?

Izraz je prvotno krenuo od medija koji u svojim marketinškim komunikacijama često koriste izraz green pa vjerujem da su me tako nazvali kako bi obuhvatili sva područja mojih interesa i temama o kojima pričam kada je u pitanju svjesniji pristup konzumerističkim navikama.

Nekad mi je smiješna ta potreba za kategorizacijama i smišljanjem naziva za svako djelovanje ali mi je jasno da se svi nekako putem snalazimo u ovoj digitalnoj maniji koja nas je sve zahvatila. Sebi to tumačim kao nešto pozitivno, dok s druge strane osjećam i otpor prema riječi influencer jer je ona često dosad bila povezivana s površnošću.

Koliko je održivost važna u tvom životu i kako se to očituje u tvojoj svakodnevici?

Održivost je velik dio moje svakodnevnice do mjere da ju primjetim tek kad vidim navike drugih koje sam i sama imala prije nego sam uvela neke promjene. Od onih koju ju po mom mišljenju prakticiraju kvalitetnije od mene se inspiriram i svakodnevno učim o novim rješenjima.

Rekla bih da je održivost prije svega uzastopno i svjesno učenje, preispitivanje, određivanje prioriteta i nalaženje kompromisa. Nekad davno su mi ove teme bile smiješne i ljude kojima su bile bitne sam smatrala napornima, a danas sam jedna od njih. Često se nasmijem sama sebi kad se toga sjetim.

Održivost mi je unijela novu količinu zanosa, oduševljenja i kreativnosti, ali i anksioznosti te samokritičnosti zbog koje nekad mislim da ne radim dovoljno. Na dubljoj razini me uči ravnoteži i strpljenju, a te lekcije smatram neprocjenjivima.

Trend koji hvata korijena

No, daleko od toga da se zelene promjene događaju samo u industriji mode. Sve je više globalnih igrača koji su odlučili svoje poslovanje podrediti borbi za očuvanje okoliša. Plastika, kao što je Petra rekla, tu igra golemu ulogu. Jer, odavna više nije važno samo koliko plastike koristimo, već koju plastiku koristimo – odnosno, kako se prema njoj odnosimo jednom kad nam prestane biti od koristi.

Ključna riječ je ovdje, naravno, recikliranje. To je, naime, jedini način da plastiku – materijal bez kojeg svijet kakvog poznajemo danas ne bi bio zamisliv – držimo u opticaju što je dulje moguće ne bismo li tako vrlo direktno utjecali kako na količinu smeća koju proizvodimo, tako i na količinu energije koja je potrebna za njenu proizvodnju. A smanjenjem količine energije, smanjuje se ujedno i emisija stakleničkih plinova, jednog od najvećih katalizatora klimatskih promjena.

Coca-Cola je stoga, kao jedan od najpopularnijih globalnih proizvođača pića, odlučila ovoj borbi dati svoj obol. U toj su kompaniji donijeli važan strateški plan. Coca-Cola, naime, predvodi svjetske trendove kad je u pitanju implementacija održivog razvoja u poslovanje. U skladu sa svojom vizijom Svijet bez otpada, kompanija do 2025. godine svu svoju ambalažu planira učiniti reciklabilnom, a do 2030. planira čak 50 posto ukupne ambalaže proizvoditi od recikliranih materijala.

I slobodno možemo reći da je voda Römerquelle prevodnik ove vizije, kad je u pitanju realizacija plana Svijet bez otpada. Nova Römerquelle ambalaža proizvedena je u potpunosti iz recikliranih plastičnih boca. Svaka boca čini razliku jer se recikliranjem jedne plastične boce štedi 84 posto energije potrebne za izradu te iste boce od novih sirovina. Kad biraš Römerquelle, biraš održivost.

Römerquelle oduvijek nastoji uvoditi ekološki prihvatljive inovacije u svrhu održivosti. Nakon predstavljanja PlantBottle™ tehnologije, Römerquelle prelazi na novu razinu brige za okoliš – 100 posto recikliranu plastiku za sve nove boce što je rezultat višegodišnjeg predanog rada, brojnih testiranja i tehnoloških inovacija koje su omogućile veću upotrebu reciklirane plastične ambalaže uz čak 70 posto manje utroška CO2 negoli za boce napravljene od nereciklirane plastike.

Uhvatimo, stoga, korak s vremenom. Poslušajmo savjete koji su ne samo korisni, već i neophodni kako bismo sebi i generacija koje dolaze omogućili zdraviju budućnost i podržimo odluke koje jedine to mogu garantirati!