Žene u gaming industriji? Ove tri mlade cure elegantno razbijaju protivnike i predrasude!

Žene u gamingu oduvijek su diskriminirane. Iako je situacija s vremenom bolja, ovaj problem i dalje ostaje dio gaming zajednice i svakodnevice gamerica širom svijeta, pa i u Hrvatskoj. Kao jedina hrvatska gaming televizija, GameHubTV je odlučio progovoriti o položaju žena u gamingu. Mnogi smatraju da bi žene jednostavno treble prihvatiti ovakvo stanje stvari ili se bezrazložno žale.

Kako bismo dobili iskustva iz prve ruke, intervjuirali smo tri gamerice o njihovim iskustvima u gaming zajednici i izvan nje: Anitu “ZEFYxo” Mandić, Ninu “Pixie” Brnetić i Enu Luciju Kovač. Sve tri djevojke počele su igrati igre u ranom djetinjstvu. Anita uz arkadne igre, Nina uz famozni Pokemon Gold, a Ena Lucija uz razne igre koje je igrao njezin otac ili prijatelji. Danas je Anita streamerica, Nina vodi i producira emisije za GameHubTV, a Ena Lucija je stvorila svoju zajednicu za igrače Tekken 7 na našem području te se u toj igri i natječe.

JESU LI GAMERICE PRIHVAĆENE OD OKOLINE?

O reakcijama obitelji na bavljenje videoigrama priče su također slične, no Anita kaže da je od treće godine vikala na oca „Ne idi na komp, ti niš' ne znaš! Budem ja!, te da je njenim roditeljima i danas to draga priča.
Ninini roditelji podržavali su da se ona i njena sestra od malena bave gamingom, no to nije bio slučaj za širu obitelj, koja nije pretjerano oduševljena ovim hobijem jerkako kaže Ninai dalje smatraju da su videoigre za mlađu dobnu skupinu, nevezano za žanr”, a najveća podrška bila joj je baka, koja je pratila njezine avanture kroz horor igre.
Ena Lucija se čak morala skrivati od roditelja jer su smatrali da su videoigre gubljenje vremena, no to su mišljenje promijenili u njezinim 20-im godinama.

Reakcije okoline vrlo su bitna stvar za gamerice jer žele imati osjećaj pripadnosti u društvu, a ne biti izolirane ili osuđivane zbog svog hobija. Nažalost, Anita kaže kako je najviše negativnih komentara došlo upravo iz same gaming zajednice, gdje bi suigrači ponekad bili uvrijeđeni ako bi žena odigrala bolje od njih. Bez obzira na to, stekla je mnogo prijatelja putem gaminga i streaminga, a neki od njih sada su moderatori na njezinom Twitch kanalu.

Nina tvrdi, s druge strane, da je čak uspjela pobuditi zanimanje do tada nezainteresiranih ljudi za gaming. Općenito percepcija društva tad je bila da je to zabava za mlade, barem u mom društvenom krugu.”, objašnjava Nina mišljenja svojih prijatelja.

Kao negativan aspekt gaminga kod oba spola često se navodi otuđivanje od ljudi, a ponekad i stvaranje ovisnosti te se gaming u prošlosti čak poistovjećivao s opijumom. Ovaj stereotip o gamerima kao ljudima koji samo sjede pred ekranom i otuđuju se od ljudi i stvarnog svijeta još uvijek ne izlazi iz društva.
Zanimljivo je koliko ljudi odmah skaču do zaključka da smo mi gameri asocijalna bića koji se satima ne odljepljuju od ekrana. što nije istina.” tvrdi Anita.

Ne bih rekla da se ljudi otuđuju, dapače ako nađete dobre guildove, forume, grupe, timove i održavate međuljudske odnose, velika je mogućnost da ćete naći prijatelja za čitav život, iako možda ne živi ni na istom kontinentu.”, slaže se i Nina s ovim stajalištem.
Većina gamera, ženskih ili muških, bavi se i mnogim drugim stvarima uz gaming te Ena Lucija, na primjer, gaming koristi kako bi “odmorila mozak.”


Vrijeme je za ProGame! Upoznajte novo funkcionalno piće namijenjeno gamerima koje možete pronaći u dva okusa – višnja i mango/marelica. ProGame osigurava hidraciju, ima malo kalorija, optimalnu razinu kofeina iz prirodnog izvora, nema taurina, te sadrži vitamine i minerale.


Nije loše napomenuti kako sam gaming obuhvaća mnogo stvari i podvrsta, to nije samo sjedenje za računalom ili konzolom. Jedna od vrsta gaming je i tabletop gaming u kojoj grupa igrača stvara priču zajedno s “game masterom”, odnosno pripovjedačem te zajedno prolaze kroz razne izazove. Ne koriste se konzole niti kontroleri, već se igrači i “game master” oslanjaju na svoju maštu kako bi zamislili svoje okruženje i neprijatelje, čarolije i oružje u borbi. To je izuzetno popularna gaming aktivnost koja je 100% socijalno iskustvo. Glavni primjeri takvog sistema su poznati Dungeons&Dragons i Pathfinder, no oni nikako nisu jedini sistem koji postoji, a ove igre mogu se igrati online i uživo.

PREDNOSTI GAMINGA

Kao i sve drugo u životu, gaming ima mnogo prednosti, ali i mana.

Prednost je što na interaktivan način možemo istraživati neke druge svjetove.”, tvrdi Anita,  dok Ena Lucija navodi da su za nju najvažnija prednost edukativne mogućnosti igara, te je i ona sama radila na jednoj takvoj igri na FER-u. Zapravo vi kao igrač aktivno prolazite kroz igru i više ste udubljeni u napredak, nego li primjerice čitanje knjige.”navodi Nina još jednu prednost gaminga.

Što se tiče mana, glavna mana gaminga koju su navele sve tri gamerice svakako je toksičnost zajednice.

Ljudi na internetu si često dopuštaju više nego što bi si dopustili uživo, a to u gamingu nazivamo toksičnim., pruža nam Ena Lucija definiciju toksičnosti. I sama sam se susrela s puno toksičnih igrača koji su me ponekad vrijeđali na osnovi moje igre, a ponekad zato što sam žena”, govori u nastavku te nadodaje: Smatram da toksičnost prema ženama dolazi od doma tj. od odgoja. Da bi uspjeli u potpunosti iskorijeniti toksičnost prema ženama trebamo početi od sebe, svojih bližnjih i njihove djece, učiti ih kako da maksimalno iskoriste gaming kao hobi, a pritom da poštuju ljude koji s njima igraju, bilo da su muškarci ili žene”, zaključuje Ena. Iako je osnovala community za Tekken 7, još uvijek se osjećala kao da se mora dokazati jer je bila žena. To nam govori o tome koliko, htjele to ili ne, žene internaliziraju predrasude prema sebi.

Za Ninu je također jedna od mana nedostatak vremena i skupoća samog hobija. Igre i DLC (downloadable content, tj. dodaci u igrama) su sve skuplji. Stvar na koju se mnogo gamera žali je to, da uz ostale obveze u životu, ne stižu odigrati sve što se na tržištu nudi. To je “first-world problem”, ali je situacija takva. Tržište je zasićeno i ponekad je teško odabrati što ćete započeti. Ne volim započeti pa odustati, čak i ako mi igra nije pretjerano dobro sjela, uvijek želim završiti po mogućnosti sa što više trofeja i postotka nagrada. Nekad imam osjećaj da me vrijeme pregazilo i da neću stići odigrati sve što želim jer želim imati i druge hobije.”, komentira Nina gaming tržište i svoje gaming navike.


ProGame kao nova generacija funkcionalnih pića pridonosi boljem fokusu, koncentraciji i energiji prilikom višesatnog igranja omiljene igrice.


RASTE BROJ ŽENA U GAMINGU

U zadnje vrijeme raste broj žena u gamingu. što je svakako pozitivna promjena.

 “Danas svaka cura ima mobitel, što znači da im je na dlanu nešto što danas može vrtjeti solidne igre.”, navodi Anita jedan od razloga za ovu promjenu. Neki članovi gaming zajednice čak smatraju da je mobilna industrija više orijentirana prema ženama.

Rekla bih da je konačno došlo naše vrijeme”, odnosno dobivamo sve više medijskog prostora, poslova u industriji što nisu isključivo “ženski poslovi”, više djevojaka i žena otvoreno govori o igranju i zajednica otvorenije govori o svim problemima što su nastajali dugi niz godina. Ljudi se trude ispraviti predrasude i pogrešne stavove, ali to je jedan dug i težak put tako da će mijenjanje svijesti dugo trajati.”, dijeli Nina svoja razmišljanja o povećanju broja žena u gamingu.

Iako se povećao broj gamerica, broj esportašica još uvijek je mali. Uz to dobivaju vrlo malo pažnje u medijima naspram muškaraca, a i nema mnogo turnira i liga koje bi ih uključile na istoj razini s muškim kolegama.

Većina žena u gaming uđe u kasnijoj dobi u svom životu neko prosječan muškarac.”, navodi Ena Lucija jedan od mogućih razloga za mali broj esportašica. Kao ostale razloge djevojke  navode malu podrška okoline i obrazovnih ustanova te činjenicu da se esportašice ne shvaća ozbiljno.

Postoje mnoge teorije o tome što je najvažnije da bi netko bio dobar igrač - neki smatraju da moraš biti “rođeni talent”, drugi da sve ovisi o opremi i internet vezi, treći da se radi o mentalnoj spremnosti…

Prvo i osnovno je da vjeruješ u sebe i svoje suigrače. Drugo je da uvijek vjeruješ da ima prostora za napredak i da si spreman učiti iz vlastitih grešaka. Naravno da internet i solidna oprema ponešto pomažu no nisu uvijek presudni. Definitivno pomaže ako nisi gladan ili umoran.”, tvrdi Anita. Ena Lucija smatra da dobar igrač mora biti svjestan svojih prednosti i mana i raditi na njima, dok Nina smatra da je najvažnije dobro raspoloženje i želja za igranjem.

Sve tri gamerice nadaju se ostati u svijetu gaminga u idućih pet godina pa i dulje. Anita želi spojiti gaming s grafičkim dizajnom, Nina nastaviti voditi i producirati emisije za GameHubTV, a Ena Lucija nastaviti raditi na rastu communityja, kao i organizirati esport događaje.

E-sport svijet:

Jedan od profesionalnih e-sport klubova je i Valiance ProGame. Primarno se natječe u regionalnoj League of Legends ligi Esports Balkan League kao Valiance ProGame. Klub koji je pod imenom CR4ZY ostvario zapažene rezultate, a uspjehe je nastavio i pod novim imenom Valiance ProGame, gdje se spojila sinergija filozofija kluba i ProGame pića namijenjeno upravo gamerima. U devetoj sezoni osvojili su treće mjesto, a u posljednjoj 10. sezoni drugo mjesto,te predstavljali regiju na velikom europskom turniru European Masters.