NATIVE
arrow

Godinu i pol kasnije: Što nam je na kraju donio zakon oko kojeg su se lomila koplja?

Kad se prije četiri godine pojavio na našem tržištu, Uber je unio totalnu pomutnju među prijevoznike, ali je stavio i velik izazov pred vlasti, pošto do tada kod nas nije postojao ovakav model poslovanja, disruptivne tehnologije i digitalizacije.

Uber je od tada postao neizostavni dio naših života. Ne prođe više radni tjedan, a da ne upalimo aplikaciju minimalno tri, četiri puta. Bez obzira na to kasnimo li na posao, jurimo li na neki dogovor ili se jednostavno vraćamo kući s ludog izlaska, priča iz Ubera svi imamo na bacanje.

Osobito otkad se Uberovo poslovanje proširilo na čak devet hrvatskih gradova. To, zapravo, ne treba nikoga čuditi. Dovoljno je pogledati brojke. Svi indikatori ukazuju na to da se gotovo 50 posto ljudi češće koristi taksi uslugama nego što su to činili prije koju godinu.

Razlozi za to su nebrojeni. U dva najvažnija zasigurno se mogu uračunati pristupačnije cijene i kraće vrijeme čekanja vozača. Vožnja taksijem više nije luksuz.

A ulaskom Ubera na hrvatsko tržište najviše su, uz putnike – dakako, profitirali vozači. Na Uber platformi novo je radno mjesto, naime, pronašlo čak 4.000 ljudi – bez obzira voze li puno radno vrijeme ili pak svoj mjesečni budžet popunjavaju povremenim vožnjama.

A aplikaciju za naručivanje vožnji kakva do tada nije postojala u Hrvatskoj, danas imaju sve taksi službe.

4.000 ljudi je pronašlo novi ili dodatni posao

Jedan od vozača koji je zarađivati počeo na Uber platformi je i Gordan Marković koji je prije toga gotovo 30 godina vodio svoj vlastiti obrt. “Previše je frizerskih salona po gradu, pa je postalo preteško osigurati si egzistenciju. No, ključno je pitanje bilo čime bih se ja u ovim godinama mogao baviti, a da pri tome ostanem u kontaktu s ljudima, na što sam navikao. Ispostavilo se da je vožnja na Uberu upravo po mojoj mjeri”, priča Gordan koji od tada isključivo vozi.

„Princip kod Ubera je jednostavan: koliko radiš, toliko zaradiš. Ako želim opipljivu zaradu, znam točno koliko vremena trebam provesti za volanom. Obično vozim osam sati svaki dan, osim nedjeljom ako imamo obiteljsko okupljanje”, kaže i dodaje da je svakako najveća prednost vožnje na Uberu fleksibilnost. Nakon što sina ujutro odveze u školu, sjeda za volan i vozi dok ne završi nastava.

Zatim njih dvojica idu kući i čekaju mamu te zajedno ručaju, pa se Gordan opet vraća na cestu. Kad mu sin nastavu ima poslijepodne, jutra provodi s njim, a vozi tek nakon 14 sati. “Kod kuće sam najkasnije oko 21.30 sati. Obično me sin nazove i pita kad ću doći. Tad završava moj radni dan.

Zbog toga što nemam fiksno radno vrijeme ni šefa da provjerava gdje sam, stignem obaviti sve privatne obaveze i odmoriti kad ja to želim”, priča Gordan i dodaje da si zato ljeti može priuštiti i godišnji odmor u kojem god terminu želi.

Sličnu priču ima i Marko kojem se, također, kod Ubera najviše sviđa fleksibilnost koju nudi vozačima. Na Uberu je počeo voziti kako bi otplatio kredit za novi auto. Ionako samo stoji u garaži, pa bolje da njime zaradi za ratu kredita, kaže Mario.

S obzirom da radi puno radno vrijeme u dućanu, fleksibilnost Ubera mu je omogućila da vožnje lako prilagodi svom rasporedu. Najčešće vozi vikendom, kad je najviše prometa.

“Fleksibilnost vožnje na Uberu mi savršeno odgovara. Vozim kad hoću, bez pritiska i istovremeno zaradim dovoljno da ne osjetim ratu kredita i da djeci kupim nešto što žele ”, objašnjava Mario te nastavlja da je prije par godina umalo otišao raditi u Njemačku. Srećom, plan se izjalovio i sad je zadovoljan kako si je organizirao život u svom Zagrebu.

Taksi više nije luksuz:
46 posto građana češće se vozi

Ovih je dana objavljeno i prvo veliko istraživanje o tome što Hrvati misle o liberalizaciji taksi tržišta. Bio je to zakon oko kojeg su se dugo lomila koplja. Godinu dana nakon njegovog uvođenja, četiri od pet Hrvata liberalizaciju ocjenjuje kao pozitivnu i smatra da je isto tako na njih utjecala.

Za hrvatsko društvo možda je ipak ono najvrjednije što je liberalizacija sa sobom donijela činjenica da smo debelo zakoračili prema digitalizaciji. Danas sve taksi službe imaju jednostavnu aplikaciju kojom lako naručujemo vožnje, cijene su pale, pa se i više vozimo, a samim time i rasterećujemo gradske ceste.

Također, obzirom da si danas gotovo svatko može priuštiti vožnju, vikendima kad popijemo koju čašicu više, ipak radije biramo taksi umjesto da sjednemo za volan. Želite li brojke, vraćamo se onom postotku od 46 posto građana koji se češće voze taksijem nakon liberalizacije tržišta.

Zanimljivo je i da od 190.000 turista koji su se ovog ljeta vozili Uberom, njih čak 98 posto je već imalo instaliranu Uberovu aplikaciju na svom pametnom telefonu. Jasno je, dakle, da je Uber općeprihvaćen diljem svijeta te je postao svojevrsni standard koji turisti očekuju na svojim putovanjima.

Uber poznaju, na njega su navikli i transparentan je po pitanju cijene, pa nisu u opasnosti od muljaža s kojima se turisti susreću u gotovo svim zemljama.

Digitalizacija Hrvatske znači napredak društva

Zagrepčanka Snježana već godinama vozi taksi, a na Uber se prebacila čim je stigao u Hrvatsku. Uber je, vjeruje Snježana, predvodnik digitalne ekonomije i novih načina poslovanja koji neće zaobići niti jednu industriju. Kao prednost Ubera ističe transparentnost i jednostavnost naručivanja usluge.

“Aplikacija je jednostavna za korištenje, a pruža osjećaj sigurnosti i meni i klijentu. Oni znaju tko dolazi po njih, koliko će ih vožnja koštati i mogu li si je priuštiti. Takav način naručivanja vožnje garantira korektan odnos, što klijenti cijene”, objašnjava Snježana. Ona je jedna od onih koja radi posao o kojem je pričala još od malena. Kao djevojčica se voljela igrati autićima i pomagati tati popravljati auto, a prije osam godina, ostvarila je želju i počela se baviti prijevozom.

Vozila je za jedno taksi udruženje, no zbog fleksibilnijih uvjeta rada i inovativne platforme odlučila je voziti preko Uber platforme. “Sama određujem kada ću voziti, a o tome ovisi i koliko ću zaraditi. Ono što mi najviše u ovom poslu znači je povjerenje koje nam klijenti ukazuju”, govori Snježana koju su korisnici ocijenili čistom peticom.

Na Uberu se na vožnju, kaže, nikad ne čeka duže od nekoliko minuta. Najviše joj odgovara voziti noću jer joj takav raspored ostavlja dovoljno vremena za sve privatne obaveze. I Snježanin sin vozi preko Ubera pa na kraju smjene zajedno popiju kavu. Slijedi odlazak u dućan, šetnja sa psom, kuhanje ručka.

Vožnju preko Ubera Snježana preporučuje nezaposlenim ženama jer same mogu odrediti kada će voziti i tako si zaraditi dovoljno za život. U Zagrebu je još uvijek manjak vozača u odnosu na potražnju korisnika, a Uber svima pruža priliku za dodatnu zaradu i potiče poduzetništvo.

S krova svoje zgrade ravno na aerodrom

Posljednja novost koju je Uber ovih dana uvrstio u svoju ponudu odnosi se na uslugu Comfort koja korisnicima omogućuje da odaberu vozila više klase i unutar aplikacije vozaču unaprijed napomenu žele li vožnju bez razgovora te preferiraju li višu ili nižu temperaturu unutar vozila. Opciju da biraju čak i ozračje u kojem će se voziti, Hrvati su dobili prvi u Europi.

Jedna od najuzbudljivijih usluga koja je također prvo predstavljena U Hrvatskoj bila je i Uberova usluga Uber Boat. Riječ je o jedinstvenoj ponudi koja je ljetos korisnicima već treću godinu zaredom pružala mogućnost putovanja obalom. Rezervirana je isključivo za Dalmaciju i otoke, a putnici mogu birati između dvije opcije – prijevoza do i od otoka ili avanture istraživanja jadranske obale.

No, tu Uberove inovacije ne staju. Što se globalnog tržišta tiče, u punom zamahu je usluga UberEATS - najbržoj dostavi hrane iz omiljenog vam restorana. U određenim gradovima Uber nudi i uslugu kratkoročnog iznajmljivanja romobila – u novije vrijeme najpopularnijim prijevoznim sredstvom ekološki osviještenih urbanih zaposlenih ljudi.

Ipak, vjerojatno je najzanimljivija Uberova opcija prijevoza helikopterom - Uber Copter – koji u New Yorku putnike vozi s krova zgrade do zračne luke. Do 2023. Uber planira uvesti i opciju Uber Air koja će biti dostupna u cijelom SAD-u te će omogućiti korisnicima da podijele vožnju i za pristupačnu cijenu brzo, sigurno, tiho i ekološki osviješteno stignu do svog odredišta.