SADRŽAJ OMOGUĆUJE HPB

Što je sve potrebno za start: deset koraka za sigurno pokretanje poslovnog pothvata

Prilikom pokretanja posla novi poduzetnici najčešće se odlučuju za jedan od tri organizacijska oblika poslovanja: obrt, društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) ili jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.). Iako je država u posljednje vrijeme uvođenjem elektroničkih servisa donekle pojednostavila osnivanje tvrtki, procedura je još uvijek prilično komplicirana i dugotrajna

Procedura osnivanja trgovačkog društva i obrta slična je, pri čemu je osnivanje d.o.o.-a nešto složenije i skuplje od osnivanja j.d.o.o.-a i obrta. U nastavku donosimo iscrpan vodič u deset koraka za osnivanje trgovačkog društva i otvaranje obrta.

Detaljnije informacije o pojedinim koracima možete dobiti korištenjem servisa Hitro.hr, putem kojeg možete obaviti pojedine radnje te dobiti potrebne obrasce.

1. Naziv društva

Prije pokretanja postupka osnivanja potrebno je odrediti ime trgovačkog društva ili obrta. Ime mora biti na latinici, na hrvatskom ili na službenom jeziku jedne od članica EU-a. S obzirom na brojna ograničenja, dobro je pripremiti nekoliko imena. U Sudskom registru možete provjeriti postoji li već društvo s istim ili sličnim imenom. Ime možete rezervirati putem servisa Hitro.hr, a Trgovački sud u roku od tri dana mora ga odobriti ili odbaciti.

Nakon registracije društvo dobiva tvrtku pod kojom posluje, a koja ima ime, oblik i osnovnu djelatnost (npr. Hrabro naprijed društvo s ograničenom odgovornošću za usluge). Za obrt se puni naziv sastoji od imena obrta, tipa obrta te imena i prezimena vlasnika.

2. Izbor djelatnosti

Odabir djelatnosti vezan je primarno uz predmet vašeg poslovanja. Popis djelatnosti možete pronaći na linku Nacionalna klasifikacija djelatnosti. Ako djelatnosti kojom se želite baviti nema na popisu, upisujete pod zvjezdicom (*) opis onoga čime se želite baviti. Ako otvarate obrt, možete odabrati samo jednu djelatnost, a ako otvarate tvrtku, možete odabrati više djelatnosti.

S obzirom na to da se kasnije dopune djelatnosti plaćaju, preporučljivo je prilikom osnivanja tvrtke upisati i one djelatnosti kojima se želite baviti u budućnosti.

3. Postupak registracije

Prilikom registracije trgovačkog društva za upis u Sudski registar nadležan je Trgovački sud, na čijem je području sjedište društva. Osnivanje društva temelji se na društvenom ugovoru ako ima više osnivača, odnosno na izjavi o osnivanju ukoliko postoji samo jedan osnivač.

Osnivačkim dokumentom definiraju se naziv, sjedište, djelatnost društva, prava i obveze osnivača, tijela društva i elementi koji su važni za funkcioniranje društva.

Registraciju provodi javni bilježnik koji prikuplja i sastavlja potrebnu dokumentaciju (Zapisnik o osnivanju, Prijava članova društva, Prijava za upis društva u sudski registar i Izjava o nepostojanju nepodmirenih dugova). Troškovi javnog bilježnika kreću se oko 2500 kuna za d.o.o., a oko 500 kunaza j.d.o.o.

Registracija obrta puno je jednostavnija, a provodi se u nadležnom uredu državne uprave ili putem servisa eObrt. Dovoljno je popuniti obrazac OR (može se naći na Hitro.hr), koji se podnosi registarskom uredu nadležnom prema sjedištu obrta.

Uz obrazac je potrebno priložiti kopiju osobne iskaznice, ugovor o najmu prostora u kojem će se obrt registrirati te, ako je potrebno (ovisno o vrsti obrta), dokaze da su zadovoljeni zdravstveni uvjeti i dokaze o stručnoj spremi, položenom majstorskom ispitu ili ispitu o stručnoj osposobljenosti. Uz dokumentaciju prilaže se dokaz o uplati troškova registracije obrta (200 kuna).

4. Uplata temeljnog kapitala

Temeljni kapital uplaćuje se u Fini na prolazni račun odabrane banke. Potvrda banke o uplati temeljnog kapitala dostavlja se javnom bilježniku koji kompletira zahtjev i šalje ga u Trgovački sud.

Za obrt nije potrebna uplata temeljnog kapitala, za jednostavni d.o.o. uplaćuje se simboličnih 10 kuna, a za d.o.o. temeljni kapital iznosi minimalno 20.000 kuna, pri čemu se prilikom osnivanja može uplatiti četvrtina (5000 kuna), a ostatak u roku od godine dana od upisa u Trgovački registar.

5. Upisivanje u registar

Nakon provjere dokumentacije Trgovački sud upisuje društvo u Sudski registar, šalje rješenje o upisu javnom bilježniku i potvrdu o OIB-u novoosnovanog društva.

Sudska naknada za upis u trgovački registar iznosi 400 kuna za d.o.o., odnosno 60 kuna za j.d.o.o. Trgovački sud nakon upisa u Sudski registar dostavlja podatke o upisu za objavu Narodnim novinama (za d.o.o. cijena je 900 kuna, a za j.d.o.o. 200 kuna).

Za obrt je nakon obrade zahtjeva za registraciju potrebno u Uredu državne uprave preuzeti rješenje o registraciji, tj. obrtnicu. Pristojba za izdavanje obrtnice iznosi 270 kuna.

Otvorite poslovni račun u HPB-u, a tportal.hr vam poklanja promotivnu medijsku kampanju u vrijednosti 50.000 kn!

6. Izrada pečata

Nakon dobivanja potvrde o upisu u Sudski registar potrebno je izraditi pečat. Za to je potrebna kopija rješenja o registraciji.

Trošak izrade pečata je od 150 do 200 kuna. Iako se dio dokumentacije ovjerava bez pečata (elektronički potpis), on je još uvijek potreban za ovjeravanje pojedinih ugovora ili dokumenata u Poreznoj upravi i sl.

7. Prijava za statistiku

Državni zavod za statistiku dodjeljuje društvu matični broj i šifru glavne djelatnosti (prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti – NKD). Zahtjev treba podnijeti u roku od 15 dana od dobivanja potvrde o upisu u registar, a uz zahtjev se prilaže kopija potvrde o upisu u registar, tiskanica RPS-1 i kopija uplatnice o uplati sudske pristojbe (55 kuna).

Nakon obrade zahtjeva Državni zavod za statistiku izdaje dokument ‘Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta’.

8. Otvaranje računa u banci

Za otvaranje žiroračuna odabranoj banci treba dostaviti kopiju rješenja o registraciji te kopiju obavijesti o razvrstavanju poslovnog subjekta. Tako primjerice s transakcijskim računom HPB-a imate brz pristup sredstvima, jedan račun za sve valute, možete primati uplate na račun ili davati naloga za plaćanje, plaćati putem mobilnog ili internetskog bankarstva, koristiti široku mrežu poslovnica i bankomata HPB-a te poslovnica Fine i poštanskih ureda.

Nakon otvaranja računa banka izdaje potpisni karton što sadrži osnovne podatke o društvu i ovlaštenim osobama koje mogu raspolagati novcem s računa.

Ako osnivate trgovačko društvo, s potpisnim kartonom trebate otići u Finu i zatražiti prijenos osnivačkog pologa društva s prolaznog računa na otvoreni žiroračun.

9. Prijava Poreznoj upravi

Slijedi prijava u sustav poreznih obveznika u ispostavi porezne uprave prema sjedištu društva. Poreznoj upravi potrebno je dostaviti kopije rješenja o registraciji, obavijesti o razvrstavanju poslovnog subjekta, potpisnog kartona, ugovora o najmu poslovnog prostora, ugovora o obavljanju računovodstvenih usluga (ili izjavu da će društvo samostalno obavljati poslove računovodstva) te obrazac P-PDV – 1 ako društvo ulazi u sustav PDV-a.

Poduzetnici koji žele izravno prodavati kupcima u drugim zemljama EU-a, odnosno izravno nabavljati robe i usluge od dobavljača iz drugih zemalja EU-a, dužni su ishoditi takozvani EU-VAT broj.

10. Prijava na mirovinsko i zdravstveno osiguranje

U roku od 15 dana od registracije društvo (obrt) i zaposlenike potrebno je prijaviti u sustav mirovinskog i zdravstvenog osiguranja.

Prijava se može obaviti osobno u uredima HZMO-a i HZZO-a ili putem servisa e-mirovinsko i e-zdravstveno.

Želim da me kontaktira
bankar HPB-a

Sudjelujte u promotivnoj ponudi Hrvatske poštanske banke i tportala! Svi čitatelji tportala koji se prijave putem ovog kontakt obrasca od 4. lipnja do 8. srpnja 2019. godine, a potom zaključno do 15. srpnja 2019. godine otvore transakcijski poslovni račun u HPB-u, ostvaruju pravo na promotivnu kampanju na tportalu medijske vrijednosti 50.000 kn!

Sve prijavljene sudionike kontaktirat će bankari HPB-a te informirati o detaljima za otvaranje računa.

Pročitaj uvjete sudjelovanja

Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala i HPB-a u skladu s najvišim profesionalnim standardima.