SADRŽAJ OMOGUĆUJE HPB
Jeste li uopće spremni za pokretanje vlastitog posla? Pročitajte ovo i saznajte
Razmišljate li o pokretanju svog biznisa, ali niste sigurni jeste li spremni za takvu avanturu? Osnovni preduvjeti su želja za samostalnošću i dobra poslovna ideja, ali za uspješnu realizaciju poslovnog pothvata potrebno je mnogo više. Pogledajte koje osobine i kompetencije krase uspješne poduzetnike te procijenite sami kakve su vam šanse u poduzetničkim vodama
Pod poduzetništvom se obično smatra sposobnost pokretanja, vođenja i razvijanja poslovnog pothvata s odgovarajućim kapitalom, a što je povezano s većom ili manjom neizvjesnošću i rizikom.
Smatra se da bi dobar poduzetnik trebao posjedovati zdravu kombinaciju osobina i kompetencija, od kojih su neke urođene, a neke stečene učenjem i iskustvom.
Inovativnost
Budući poduzetnik mora imati određenu razinu inovativnosti koju treba pokazati u razradi poslovne ideje s kojom počinje svaki poslovni pothvat. Poslovna ideja mora dati odgovore na pitanja: koji ćete proizvod/uslugu proizvoditi, tko će biti vaši kupci/korisnici, na koji ćete način i gdje prodavati svoj proizvod/uslugu te koje će potrebe vaš proizvod/usluga zadovoljiti kod kupaca.
Često se smatra da je za uspjeh potrebna originalna (revolucionarna) ideja koja donosi nešto posve novo. Takve ideje obično su povezane s inovacijama koje tek treba isprobati na tržištu. Premda inovacije imaju najveći tržišni potencijal, uz njih je vezan i najveći rizik jer postoji visoki stupanj neizvjesnosti o tome kako će tržište reagirati na novi proizvod.
U praksi malo je poduzetničkih pothvata zasnovano na potpuno novim idejama, onima koje već netko nije izmislio. Mnogo se više pothvata temelji na unapređenju starih, iskušanih i provjerenih ideja. MacDonald’s ili Ikea najbolji su primjeri toga kako se u tradicionalnim industrijama može inovativnim pristupom postići veliki uspjeh. Inovacija koja donosi konkurentsku prednost može biti i nov način pružanja već poznate usluge ili nov način proizvodnje postojećeg proizvoda, nov način organizacije poslovanja, novo tržište i sl.
Sklonost preuzimanju rizika
Svaki poduzetnički pothvat podrazumijeva određenu dozu rizika. Rijetki su slučajevi da je uspješan posao nastao samo kao rezultat odlične ideje. Puno se češće događaju serije pokušaja i pogrešaka prije nego što dođemo do proizvoda ili usluge na kojima možemo graditi uspješan posao.
Već smo spomenuli da najveći rizik nose potpuno novi proizvodi koje tek treba ispitati na tržištu. U pravilu, od deset startupova s originalnim proizvodom samo jedan uspije preživjeti. Stoga ako se želite dokazati nečim posve novim na tržištu, morate znati podnijeti poraz kako biste mogli krenuti ispočetka.
Sklonost preuzimanju rizika znači i spremnost na izlazak iz zone ugode koju pruža stalno zaposlenje. Poduzetnici početnici moraju biti spremni na rad u nesigurnim, stresnim i teškim uvjetima te često bez redovitih prihoda.
Za one koji nisu spremni sve staviti na kocku postoje i poduzetnički modeli s nižim stupnjem neizvjesnosti, poput franšize (vlastiti biznis pod okriljem tuđeg brenda) ili preuzimanja uhodane tvrtke.
Otvorite poslovni račun u HPB-u, a tportal.hr vam poklanja promotivnu medijsku kampanju u vrijednosti 50.000 kn!
Želja za samostalnošću
Jedan od glavnih poticaja za pokretanje vlastitog biznisa je želja za slobodom. Mnogi ljudi odlučuju se osamostaliti jer više nisu zadovoljni radom za drugoga te osjećaju potrebu preuzeti stvar u svoje ruke. Poduzetnička sloboda donosi brojne prednosti (mogućnost realiziranja vlastitih ideja, nezavisnost u odlučivanju, mogućnost ostvarivanja većih prihoda i sl.) u odnosu na status zaposlenika u tvrtki. S druge strane, samostalnost znači i preuzimanje odgovornosti kako za dobre poteze, tako i za sve pogrešne odluke.
Poduzetnik mora uvijek razmišljati o svim aspektima biznisa i imati uvid u sve poslove bez obzira na pomoć stručnjaka sa strane. Uvijek može poslušati savjete i iskustva drugih, ali ključne odluke mora donijeti sam.
Spremnost na težak i ustrajan rad
Za razliku od rada za drugoga, koji podrazumijeva redovnu plaću i propisano radno vrijeme, u vlastitom biznisu vrijede druga pravila. Kao poduzetnik živite za tvrtku 24 sata dnevno, osobito u početnoj fazi, koja može potrajati mjesecima, pa i godinama.
Osim upravljačkih i kreativnih poslova, u početku će na vaša leđa pasti brojne druge obaveze (administracija, nabava, prodaja, promocija i sl.) Često to znači rad do sitnih noćnih sati i vikendom, a na godišnji odmor možete zaboraviti. Predanost i upornost ponekad su važnije od ostalih osobina poduzetnika jer omogućavaju svladavanje prepreka i mogu nadomjestiti neke druge slabosti.
Predani poduzetnici moraju biti sposobni učiti iz pogrešaka. Stoga se ne smiju bojati neuspjeha, već ga koristiti kao izvor i način učenja.
Spremnost na učenje
Osim specifičnih znanja potrebnih za kreiranje proizvoda (usluge), za uspješno vođenje poduzeća potrebne su brojne druge vještine i kompetencije iz različitih područja. Važno je steći odgovarajuća ekonomska znanja vezana uz poslovno planiranje, marketing i upravljanje financijama, ali ništa manje važne nisu ni tzv. meke vještine (upravljanje ljudima, pregovaranje, prezentiranje, komunikacija, analitičke sposobnosti).
Nedostatak teoretskog znanja ili nekog praktičnog iskustva najčešći je razlog osjećaja nelagode u različitim poslovnim situacijama. Stoga je prije pokretanja biznisa važno dobro procijeniti svoje jake strane i osvijestiti koja znanja i vještine vam manjkaju.
Rupe u znanju mogu se nadoknaditi korištenjem besplatnih savjeta (Plavi ured), literature i poduzetničkih tečajeva. Također, važno je izgraditi osobnu poslovnu mrežu za razmjenu informacija i znanja.
Područja koja nisu usko vezana uz proizvod i stvaranje vrijednosti, a zahtijevaju stručne kompetencije (računovodstvo, porezi, pravni akti i sl.), najbolje je prepustiti profesionalcima.
Sposobnost vođenja drugih
Uspješni poduzetnici moraju na najbolji način iskoristiti potencijale svojih zaposlenika. Stoga moraju biti u stanju pozitivno utjecati na ljude, snalaziti se u konfliktnim situacijama i poticati stvaranje zdravih odnosa u vlastitom timu.
Sposobnost vođenja podrazumijeva i stvaranje povjerenja i prepuštanje dijela odgovornosti zaposlenima. Poduzetnik mora biti spreman i podijeliti dobit s onima koji su najviše pridonijeli njenom stvaranju.
Motivacija i opsjednutost prilikom
Uspješni poduzetnici imaju visoku motivaciju koja proizlazi iz uvjerenosti da su uspjeh i postignuće pod njihovom kontrolom te da mogu utjecati na rezultat.
Takvi su poduzetnici opsjednuti prilikom i spremni su na najveće žrtve. Ne motiviraju ih status i moć, već ostvarenje postavljenih ciljeva. Svjesni su vlastitih snaga i slabosti, kao i snaga i slabosti svojih partnera, konkurencije i okoline koja utječe na njih.
Opsjednutost ih vodi u rješavanju važnih pitanja i problema do postizanja potpunog poznavanja tržišta i djelatnosti u koju ulaze.
Izbjegavanje početničkih pogrešaka
Uspješne poduzetnike karakterizira izbjegavanje početničkih pogrešaka do kojih često dolazi zbog nedostatka iskustva. Poduzetnici početnici često su ‘zaljubljeni’ u svoju ideju pa ne mogu sagledati stvarne prilike koje ona nosi.
Često poduzetnici idu preširoko pa žele pokriti cijelo tržište masovnom proizvodnjom umjesto da se usmjere na jedan tržišni segment – nišu koju mogu dobro upoznati i lakše zadovoljiti potrebe kupaca u njoj.
Druga krajnost je preusko definiranje poslovne ideje s jednom varijantom proizvoda – bez alternativnih mogućnosti. Primjerice, izrađujete nakit i ograničili ste se na jedan model, uvjereni da će on pokoriti tržište. Ako je poslovna ideja previše ograničena, nećete moći dovoljno narasti kako biste opstali na tržištu.
Kod nekih poduzetnika problem je višak ideja, što dovodi do nedostatka usredotočenosti. Sve je zanimljivo i sve se čini mogućim, ali ako u početku odete preširoko, neuspjeh je gotovo zajamčen.
Greška koja je pokopala mnoge poduzetnike nerealno je sagledavanje troškova. Stoga je u poslovnom planu važno detektirati i dobro procijeniti sve troškove budućeg poslovnog pothvata. Ako dopustite da vas troškovi iznenade, može se dogoditi da na kraju cijeli poslovni plan dođe u pitanje.
Ako ste nakon čitanja ovog teksta izgubili volju za poduzetničkom avanturom, nemojte očajavati. Nitko se nije rodio sa svim navedenim osobinama. Većina njih može se naučiti i steći kroz vježbu.
Želim da me kontaktira
bankar
HPB-a
Sudjelujte u promotivnoj ponudi Hrvatske poštanske banke i tportala! Svi čitatelji tportala koji se prijave putem ovog kontakt obrasca od 4. lipnja do 8. srpnja 2019. godine, a potom zaključno do 15. srpnja 2019. godine otvore transakcijski poslovni račun u HPB-u, ostvaruju pravo na promotivnu kampanju na tportalu medijske vrijednosti 50.000 kn!
Sve prijavljene sudionike kontaktirat će bankari HPB-a te informirati o detaljima za otvaranje računa.
Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala i HPB-a u skladu s najvišim profesionalnim standardima.